Polestar 1 didedahkan – coupe dengan teknologi plug-in hybrid berkuasa 600 hp dan tork maksima 1,000 Nm

Polestar 1 didedahkan – <em>coupe</em> dengan teknologi <em>plug-in hybrid</em> berkuasa 600 hp dan tork maksima 1,000 Nm

Polestar 1 white exterior, front

Setelah Polestar sah dipisahkan dari Volvo bulan lalu, kini sayap perlumbaan berkenaan memperkenalkan kereta sport di bawah jenamanya sendiri – Polestar 1. Coupe dengan teknologi plug-in hybrid (PHEV) berkenaan bakal diproduksi bermula petengahan 2019 nanti.

Kereta ini dijana oleh unit janakuasa yang digelar ‘Electric Performance Hybrid’ yang menggabungkan enjin Volvo Drive-E 2.0 liter empat silinder untuk memacu roda hadapan, digabungkan dengan generator penghidup bersepadu (ISG) berkuasa 46 hp/150 Nm, manakala roda belakang pula dipacu sepasang motor elektrik (109 hp setiap satu) yang menerima suapan kuasa dari tiga pek bateri (kesemuanya berjumlah 34 kWh) dan turut diselia oleh sistem torque vectoring bagi memberikan cengkaman maksima ketika meredah selekoh.

Menurut Volvo, keseluruhan unit janakuasa berkenaan mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 600 hp dan tork maksima 1,000 Nm dan kereta ini mampu dipandu dengan hanya kuasa elektrik sejauh 150 km. Kuasa yang besar tersebut dialirkan kepermukaan jalan menerusi set roda dengan rim 21-inci, dibaluti tayar 275/30R21 di hadapan dan 295/30R21 di belakang. Walau bagaimanapun, angka prestasi seperti pecutan 0-100 km/j dan juga kelajuan maksima masih belum diumumkan.

Polestar 1 didedahkan – <em>coupe</em> dengan teknologi <em>plug-in hybrid</em> berkuasa 600 hp dan tork maksima 1,000 Nm

Polestar 1 white exterior, 7/8 rear

Polestar 1 ini dihasilkan menerusi platform Scalable Platform Architecture (SPA) dari Volvo iaitu asas yang sama bagi sedan/wagon S90 dan V90, serta SUV XC90 generasi terkini. Namun, platform tersebut telah dirombak semula oleh jurutera Polestar dengan hampir 50% asas berkenaan adalah baharu dan khas untuk jentera sport ini.

Selain dari ubahsuai casis, Polestar 1 turut diberikan pelbagai teknologi baharu, antaranya sistem suspensi elektronik kawalan berterusan (CESi) dari Öhlins di mana kereta sport ini merupakan jentera pertama di dunia menggunakan sistem berteknologi tinggi berkenaan. Ia juga dipadankan dengan angkup brek enam piston aluminium monoblock dari Akebono pada bahagian hadapan, bersama cakera berliang dan ditebuk bersaiz 400×38 mm.

Sekali pandang, rupa Polestar 1 ini saling tak tumpah dengan model konsep Volvo Concept Coupe yang muncul pada Frankfurt Motor Show 2013. Ia juga masih di reka dengan muka dan bahagian belakang yang hampir seiras dengan sedan S90 – menampilkan lampu hadapan LED bersama lampu nyalaan siang Thor Hammer, serta lampu belakang berbentuk-C.

Polestar 1 didedahkan – <em>coupe</em> dengan teknologi <em>plug-in hybrid</em> berkuasa 600 hp dan tork maksima 1,000 Nm

Polestar 1 carbon body + drivetrain

Pada bahagian sisi, rekaan Polestar 1 ini seakan diinspirasikan dari coupe klasik Volvo P1800 (dikenali juga sebagai Volvo The Saint). Bahagian belakang kereta ini juga turut dilihat menampilkan spoiler aktif yang boleh disorok, logo Polestar, dan juga empat tip ekzos.

Badan Polestar 1 ini pula dibina dengan bahan polimer diperkukuh gentian karbon (CFRP) bagi menjadikan ia lebih ringan, memperbaiki ketegaran torsi sebanyak 45% dan turut membolehkan pusat gravity kekal rendah.

Rekaan S90 turut dibawa ke bahagian dalam, di mana ia diberikan papan pemuka yang hampir seiras dengan versi sedan berkenaan, bersama skrin sesentuh menegak dan juga tombol gear kristal Orrefors. Bentuk roda stereng juga hampir serupa tetapi kali ini dipadankan dengan logo Polestar, manakala keseluruhan papan pemukan berkenaan pula diberikan kemasan gentian karbon.

Polestar 1 didedahkan – <em>coupe</em> dengan teknologi <em>plug-in hybrid</em> berkuasa 600 hp dan tork maksima 1,000 Nm

Polestar 1 interior, dashboard

Coupe GT ini diberikan empat tempat duduk dengan konfigurasi 2+2. Berdasarkan gambar yang didedahkan, tempat duduk belakang turut direka mewah, serta penumpang bahagian tersebut turut boleh menikmati pemandangan bahagian atas dengan bumbung panaromik besar.

Selepas dilancarkan nanti, Polestar 1 turut akan ditawarkan dengan skim sewaan selama dua atau tiga tahun menerusi skim Care By Volvo. Pelanggan perlu memohon skim ini secara dalam talian, dan mereka perlu membayar sewa bulanan untuk menyewa pelbagai model alternatif dalam rangkaian model Volvo dan Polestar.

Kereta ini akan dihasilkan di Polestar Production Center yang terletak di Chengdu, China, di mana kilang berkenaan akan siap pada pertengahan 2018. Fasiliti tersebut termasuk dalam pelaburan RMB 5 bilion (sekitar RM 3 bilion) Volvo Cars dan pemilik jenama berkenaan, Geely Holding bagi menyokong fasa awal penghasilan produk, jenama dan pembangunan industri Polestar.

Selepas Polestar 1 ini, jenama berkenaan akan tampil pula dengan Polestar 2 iaitu model elektrik sepenuhnya dari Volvo Car Group. Polestar 2 akan mula diproduksi pada lewat 2019 di China, dan akan dieksport kepasaran luar bagi memberikan saingan kepada Tesla Model 3. Selepas itu, SUV Polestar 3 pula akan dihasilkan dengan mensasarkan Tesla Model X sebagai saingan. Secara keseluruhan, sejumlah lima model elektrik sepenuhnya dari Polestar akan dilancarkan antara 2019 hingga 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required