Penjualan nombor plat khas oleh JPJ jana lebih pendapatan kepada kerajaan – Anthony Loke

Penjualan nombor plat khas oleh JPJ jana lebih pendapatan kepada kerajaan – Anthony Loke

Ekoran penjualan nombor plat khas kenderaan yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata, ia akan menjana lebih pendapatan kepada tabung kerajaan.

Ujarnya, sebagai contoh, hasil penjualan nombor siri plat ‘Malaysia’ pada Ogos lalu, kerajaan berjaya menjana RM13 juta menerusinya, laporan Bernama.

“Bagi nombor siri ‘Malaysia 1’ sahaja, kerajaan menjana RM1,111,111,” katanya menjawab soalan Ma’mun Sulaiman (Warisan-Kalabakan) di Dewan Rakyat kelmarin. Ma’mun bertanya sama ada nombor pendaftaran kenderaan istimewa yang selalu mendapat permintaan tinggi dapat dikenakan harga siling dalam pembelian terbuka kepada orang ramai.

Loke turut mengulangi bahawa nombor pendaftaran khas tidak lagi akan diberi kepada badan bukan kerajaan (NGO) atau pihak persendirian. Katanya, dasar baharu menetapkan semua nombor pendaftaran khas akan dikeluarkan oleh JPJ dan kerajaan sahaja.

Penjualan nombor plat khas oleh JPJ jana lebih pendapatan kepada kerajaan – Anthony Loke

“Sebelum ini apabila mereka (NGO dan persendirian) membuat permohonan, kerajaan benarkan mereka bayar RM1 juta kepada kerajaan padahal satu siri nombor boleh menjana mungkin RM10 juta, dan itu menyebabkan kerajaan ketirisan RM9 juta,” katanya sambil menegaskan kerajaan tidak bercadang menetapkan harga siling bagi nombor pendaftaran kenderaan.

Dalam masa yang sama, beliau turut memaklumkan kementeriannya menjadualkan sistem perolehan nombor pendaftaran kenderaan atas talian akan dapat mula digunakan pada awal tahun depan.

Beliau berkata kajian terperinci sedang dijalankan untuk membangunkan spesifikasi dan proses aliran kerja sistem atas talian ini supaya ia selamat serta berkesan dengan bantuan dari pihak Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan (MAMPU).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required