Siri nombor plat ‘Malaysia’ – bidaan dibuka 1 Ogos

Siri nombor plat ‘Malaysia’ – bidaan dibuka 1 Ogos

Menteri pengangkutan telah mengumumkan siri plat nombor istimewa ‘Malaysia’ akan mula dibuka bidaannya di semua cawangan JPJ pada 1 Ogos ini. Pada mulanya bidaan dijadualkan bermula dari 2 hingga 16 Julai seperti yang diumumkan awal bulan ini, walau bagaimana pun tarikhnya telah ditukarkan ke 1-16 Ogos. Walau bagaimana pun tidak disebut adakah tarikh keputusan bidaan akan diubah dari tarikh asal iaitu 23 Ogos.

Menurut Loke sebelum ini, siri plat nombor khas ini turut berobjektif bagi memupuk semangat kecintaan kepada negara selaras dengan tema Hari Kemerdekaan pada tahun ini iaitu ‘ Sayangi Malaysiaku’ seperti yang diumumkan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tawaran bidaan nombor pendaftaran khas ini melibatkan 10,000 siri bermula dari Malaysia 1 sehingga Malaysia 9999. Loke turut menjangkakan siri plat nombor khas ini mampu menjana keuntungan melebihi RM22 juta bagi mengisi tabung kerajaan.

Dalam masa yang sama, projek perintis bagi sistem e-bidaan juga akan diperkenalkan, laporan New Straits Times. Menurut Anthony, syarikat tempatan telah menawarkan diri untuk membangunkan sistem e-bidaan untuk kegunaan kementerian tanpa kos.

Siri nombor plat ‘Malaysia’ – bidaan dibuka 1 Ogos

“Kami telah bersetuju (untuk sistem tersebut), namun masih menanti kelulusan daripada kementerian,” ujarnya, sambil menambah jika ia berjaya, kementerian juga akan menggunakan sistem e-bidaan tersebut untuk plat nombor pendaftaran kenderaan biasa. Katanya lagi, kerajaan mensasarkan untuk memulakan sistem e-bidaan itu pada Januari tahun hadapan.

Loke berkata lagi, sistem e-bidaan ini akan membuatkan proses menjadi lebih mudah untuk para pembida. “Di bawah sistem konvensional (untuk bidaan nombor plat khas) sedia ada, pemohon perlu membayar 50% melalui draf bank. Jika pembida tidak memenangi bidaan tersebit, proses untuk mengembalikan deposit akan mengambil masa antara dua hingga tiga bulan.”

Sistem baharu ini akan melibatkan pengeluaran sifar sehinggalah bidaan berjaya. “Dengan sistem ini, semua urusan secara dalam talian menerusi kad kredit. Jika pembida tidak berjaya, beliau tidak perlu membayar apa-apa,” jelasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required