PANDANGAN AWAL: TVS Apache RTR200 – RM10,950

PANDANGAN AWAL: TVS Apache RTR200 – RM10,950

Semalam, satu jenama baru telah memasuki pasaran Malaysia iaitu TVS Motor Company dengan pelancaran dua buah model. Satu daripadanya adalah Apache RTR200, yang diumumkan dengan harga pasaran RM10,950 tidak termasuk insurans dan kami telah diberi peluang awal untuk menunggangnya. Walaupun tempohnya agak singkat, kami telah mengambil peluang penuh untuk ‘meneroka’ motosikal ini.

Biasanya apabila mendapat sesebuah model baru, kami akan cuba untuk mendekatinya dengan hati terbuka. Tidak pedulilah ia datang dari mana, kami akan tunggu sehingga betul-betul dapat menunggangnya, barulah dapat memberi kata putus sama ada ia sebuah motosikal yang baik ataupun tidak.

Apache RTR200 ini melalui pandangan mata kasar sahaja sudah cukup menarik untuk kami dekati. Rekaannya mudah diterima, tidak terlalu moden, dan tidak terlalu ketinggalan zaman. Selain daripada itu, perkadaran semua bahagian juga nampak serasi dan tiada yang pelik.

PANDANGAN AWAL: TVS Apache RTR200 – RM10,950

Apabila pergi lebih dekat, kami semakin kagum. Panel badan, plastik, butang kawalan serta bahagian-bahagian lain semuanya nampak berkualiti dan tentunya lebih baik daripada motosikal ‘bajet’ yang ada dalam pasaran Malaysia sekarang. Tidak hairanlah juga kenapa BMW memilih TVS sebagai rakan teknikal untuk menghasilkan model kapasiti rendah mereka seperti G310R dan G310 GS.

Perkara positif tentang motosikal ini bukan hanya boleh dinikmati melalui pandangan, tetapi juga boleh dirasa melalui kualiti tunggangan. Penyumbang besarnya pada pendapat kami adalah penggunaan suspensi yang baik – fork teleskopik Kayaba di hadapan dan monoshock Kayaba di belakang – serta tayar Pirelli Angel CT saiz 80/90 di depan dan 130/90 di belakang.

Padanan suspensi dan tayar ini mampu menyerap hentakan dengan baik, dan pengguna akan berasa senang menaikinya walaupun dengan ada penumpang di belakang. Ia juga tidak terlalu keras dan masih mampu memberikan keyakinan kepada penunggang untuk berhadapan dengan selekoh.

Ingin juga kami nyatakan di sini bahawa Apache RTR200 terasa mudah untuk dikendali, tegap dan dapat melekap atas jalan dengan baik. Pada mulanya kami berpendapat ia disebabkan catatan berat yang lebih berbanding Modenas Pulsar NS200 tetapi setelah meneliti kembali risalah, ia sebenarnya malah lebih ringan iaitu 149 kg (NS200 mempunyai berat 155 kg).

Pergi kepada enjin pula, Apache digerakkan oleh unit satu silinder 197.75 cc yang dipadankan bersama kotak gear lima kelajuan dan mampu menghasilkan kuasa sebanyak 21 PS pada 8,500 rpm dan 18.1 Nm tork pada 7,000 rpm. Ini adalah enjin yang mempunyai empat injap untuk setiap silinder, penyejuk minyak dan menggunakan sistem suntikan bahan api elektronik (EFI) Bosch.

Menariknya berkenaan enjin ini, ia tidak mengeluarkan gegaran yang banyak berbanding kebanyakan enjin satu silinder yang lain. Anda hanya akan merasakan operasi yang lancar, termasuklah dalam kelajuan tinggi. Berkenaan kuasa, kami boleh katakan ia tidaklah memecut pantas seperti KTM Duke 200, tetapi masih lagi berpadanan dengan badannya dan kami tidak bosan dengan pakej yang disediakan.

PANDANGAN AWAL: TVS Apache RTR200 – RM10,950

Baiklah, setakat ini kami telah memberitahu banyak perkara yang baik tentang RTR200, tetapi ini tidak bermakna ia adalah sebuah motosikal yang sempurna. Antara perkara yang kami rasakan perlu dinaik taraf adalah gearnya.

Apabila dipulas habis untuk mendapatkan kuasa maksimum, RTR200 boleh pergi sehingga kelajuan 140 km/j dan ia tidak dapat pergi lebih kerana kami rasakan adalah disebabkan gear. Sekiranya ada satu lagi tambahan gear, ia mungkin boleh pergi lebih laju, ataupun yang pasti, ia akan memberikan lebih keselesaan dan tidak terlalu menyeksa enjin dalam kelajuan tinggi.

Sebelum pergi lebih lanjut, ingin kami nyatakan bahawa unit yang kami uji serta boleh dilihat dalam gambar ini adalah model tahun 2017, manakala model yang dilancarkan untuk jualan umum di Malaysia adalah model terbaru tahun 2018. Selain grafik, bezanya cuma pada klac, di mana model tahun 2018 menggunakan klac jenis slipper. Melalui jangkaan kami, penukaran gear akan lebih lancar dan mudah untuk model tahun 2018 tersebut.

PANDANGAN AWAL: TVS Apache RTR200 – RM10,950

Untuk tangki bahan api, kapasiti yang disediakan agak besar iaitu 12 liter dan setakat yang kami gunakan, ia sudah dapat pergi hingga 270 km, dan itupun masih lagi berbaki dua bar (keseluruhannya ada lapan bar). Walaupun masa kami ambil motosikal ini ia hanya baru digunakan untuk 4 km sahaja, kami terus memulasnya seperti biasa tanpa memikirkan soal ‘berpantang’ atau break-in.

Seperti biasa, semua informasi berkenaan operasi motosikal dapat diperhatikan pada panel digital yang terletak di depan. Menariknya, selain daripada perkara biasa seperti tahap rpm, kelajuan, tahap minyak, kedudukan gear dan lampu menukar gear, meter ini juga boleh memaparkan catatan masa lap time, High Speed Mode dan Shortest Time Mode. Walaupun begitu, kami tidak sempat untuk meneroka bagaimana semua ini berfungsi.

Satu lagi perkara yang kami rasakan sangat perlu untuk diperbaiki pada motosikal ini adalah brek hadapannya. Cengkaman yang terhasil daripada unit cakera 270 mm serta angkup dua piston yang digunakan terasa sedikit kurang manakala brek belakang (cakera 240 mm dan angkup satu piston) masih bertindak baik. Seperti yang anda ketahui, brek hadapan sentiasa adalah lebih penting.

Sebagai kesimpulan untuk sehari meluangkan masa dengan Apache RTR200 ini, kami rasa ia banyak memberikan kejutan. Kalau anda mempunyai stereotaip berkenaan motosikal dari India, kami boleh katakan ia tidak boleh diguna pada motosikal ini. Memang ia satu model yang bagus, tapi akhirnya masih memerlukan sokongan selepas jualan yang juga setaraf.

Pada masa ini kita masih perlu melihat adakah syarikat baru ini setakat mahu menjual motosikal siap sahaja ataupun juga akan memberikan fokus kepada servis selepas jualan. Kalau ada, barulah keyakinan pengguna akan meningkat untuk memilikinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required