TVS Apache RTR200 dan Neo X3i tiba di Malaysia – harga masing-masing RM10,950 dan sekitar RM4k

TVS Apache RTR200 dan Neo X3i tiba di Malaysia – harga masing-masing RM10,950 dan sekitar RM4k

Satu jenama motosikal yang terkenal di India iaitu TVS Motor Company membuat kemunculan di Malaysia dengan pelancaran dua model iaitu Apache RTR200 dan Neo X3i. Harga untuk Apache RTR200 ditetapkan pada RM10,950 tidak termasuk insurans manakala untuk Neo X3i ia masih belum ditetapkan secara rasmi (mungkin berada sekitar RM4k). Pengedaran, penjualan dan khidmat lain berkaitan jenama ini diuruskan oleh Daju Motors Sdn Bhd.

Apache RTR200 yang dilancarkan di Malaysia ini adalah model terbaru tahun 2018, dan ia dikuasakan oleh enjin satu silinder 197.75 cc yang dipadankan bersama kotak gear lima kelajuan dengan klac jenis slipper, untuk menghantar kuasa sebanyak 21 PS pada 8,500 rpm dan 18.1 Nm tork pada 7,000 rpm ke roda belakang. Enjin ini mempunyai empat injap untuk setiap silinder, penyejuk minyak dan menggunakan sistem suntikan bahan api elektronik (EFI) Bosch.

Kemudiannya di bahagian depan anda dapat melihat ia menggunakan fork teleskopik KYB dan brek cakera tunggal 270 mm manakala di belakang terdapat monoshock yang boleh dilaras untuk pra beban serta brek cakera tunggal 240 mm. Walaupun begitu, tiada sistem brek ABS pada motosikal ini.

Berat keseluruhan Apache RTR200 adalah 149 kg, dan kelengkapan lain yang ada padanya termasuk tangki bahan api 12 liter, meter jenis digital dengan fungsi Lap Time dan lampu penanda waktu tukar gear, rim 17 inci serta tayar Pirelli Angel CT saiz 80/90 di depan dan 130/90 di belakang.

Melihat kepada satu lagi model iaitu Neo X3i, ia adalah sebuah kapcai yang dikuasakan oleh enjin satu silinder SOHC 109.7 cc, bersama padanan kotak gear empat kelajuan, mampu menghasilkan kuasa 8.5 hp pada 8,000 rpm dan 8.5 Nm tok pada 4,500 rpm.

TVS Apache RTR200 dan Neo X3i tiba di Malaysia – harga masing-masing RM10,950 dan sekitar RM4k

Bahagian hadapan motosikal ini menggunakan fork teleskopik biasa dengan brek cakera manakala di belakang pula terdapat dua penyerap hentak bersama brek jenis dram. Tangki bahan api pula berkapasiti empat liter, dan ia turut dilengkapi dengan rim 17 inci serta soket pengecas USB untuk kesenangan pengguna.

Seperti yang diberitahu di atas, harga untuk Neo X3i masih belum ditetapkan dan menurut wakil Daju Motors ia berkemungkinan akan diumumkan sekitar bulan Februari tahun hadapan. Apabila diumumkan nanti, X3i ini adalah model pemasangan tempatan manakala Apache RTR200 pula untuk unit awal ini adalah diimport dari India (versi CKD akan muncul tahun depan)

GALERI: TVS Apache RTR 200 2018

GALERI: TVS Neo X3i

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required