Pembinaan SUKE, DASH siap hampir 40% – Prolintas

Pembinaan SUKE, DASH siap hampir 40% – Prolintas

Projek Pintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) memaklumkan pembinaan dua lebuhraya kendaliannya iaitu Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) dan Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) sudah siap hampir 40%.

Menurut Pengurus Besar Divisyen Komunikasi Korporat Prolintas, Mohd Ramali Abu Bakar, pembinaan kedua-dua lebuhraya yang bermula pada tahun 2016 itu berjalan lancar seperti yang dijadualkan, laporan Kosmo.

Lebuhraya SUKE dan DASH dijangka siap pada tahun 2020 dan ia disasarkan untuk memendekkan perjalanan serta dapat mengurangkan kesesakan hampir 30% pada waktu puncak melibatkan trafik di Jalan Lingkaran Tengah Dua (MRR2), Sungai Besi, Persiaran Mokhtar Dahari dan Puncak Perdana,” ujarnya.

Untuk projek SUKE, ia melibatkan kos pembinaan RM4.63 bilion, dan ia akan bermula dari Sri Petaling (tempat berakhirnya lebuhraya KESAS), melalui bahagian atas sebahagian laluan awal lebuhraya MRR2, kemudian menuju ke Alam Damai, Cheras Hartamas, Bukit Teratai, Taman Kosas, Pekan Ampang dan bertemu semula dengan laluan MRR2 di Hotel Flamingo. Ia tidak tamat disitu, sebalik terus disambung ke Taman Hillview dan berakhir di Bukit Antarabangsa.

Pembinaan SUKE, DASH siap hampir 40% – Prolintas

Bagi laluan lebuhraya ini, ia dibina pada jarak 24.4km dengan tiga plaza tol, satu kawasan rehat dan rawat (RSA) dengan 14 susur keluar dan masuk. Lebuhraya ini turut akan dihubungkan dengan lebuhraya-lebuhraya lain iaitu MRR2, DUKE, AKLEH, Lebuhraya KL-Seremban, Lebuhraya Cheras-Kajang, Besraya dan Kesas.

Setelah ia siap kelak, lebuhraya ini dijangka bakal menyuraikan trafik sekitarnya dengan mengurangkan kesesakan 44,000 buah kenderaan setiap hari. Secara spesifik pula, ia bakal mengurangkan 24% kesesakan di MRR2, 36% kesesakan di Jalan Ampang dan 12% kesesakan di Jalan Loke Yew.

Manakala untuk lebuhraya DASH pula, ia melibatkan kos pembinaan RM4.18 bilion dan ia akan bermula dari Shah Alam di Puncak Perdana, melalui Alam Suria, Denai Alam, Kampung Melayu Subang, Lapangan Terbang Subang, RRIM, Persiaran Surian, Seksyen 5 Kota Damansara, Sunway Damansara, Damansara Perdana dan berakhir di Penchala Link.

DASH dibina pada jarak 20.1 km dengan tiga plaza tol serta 13 susur keluar dan masuk. Lebuhraya ini turut akan berhubung dengan Lebuhraya Guthrie (GCE), NKVE, LDP dan juga Lebuhraya SPRINT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required