Lebuhraya SUKE dan DASH – pembinaan kini berjalan mengikut jadual, beroperasi sepenuhnya Jan 2020

Lebuhraya SUKE dan DASH – pembinaan kini berjalan mengikut jadual, beroperasi sepenuhnya Jan 2020

Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS) hari ini mengumumkan bahawa projek Lebuhraya Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) dan Lebuhraya Damansara-Shah Alam (DASH) kedua-duanya kini pada tahap lebih 27% siap atau lebih dari 1% lebih cepat dari dirancang. Perkara ini diberitahu oleh pihak Prolintas sendiri ketika majlis penerangan kepada media di Galeria SUKE, Ampang, pagi tadi.

Kedua-dua projek yang telah dimulakan hampir serentak ini dijangka bakal lengkap pada penghujung tahun hadapan, dan dijadualkan beroperasi sepenuhnya pada Januari 2020. Secara rasmi, kedua-dua projek ini sebenarnya telah dimulakan pada tahun 2008 bermula dengan kajian konsep, manakala pembinaannya pula telah bermula pada tahun 2016.

Apa yang menarik, kedua-dua lebuhraya ini akan menggunakan konsep elevated highway di mana 90% laluan tidak berada di atas permukaan tanah, sebaliknya ia dibina diatas laluan-laluan jalan sedia ada dengan tiga lorong setiap arah. Menurut Prolintas lagi, setelah SUKE dan DASH siap kelak, kesemua lebuhraya dalam Lembah Klang akan dihubungkan dalam bentuk ‘Ring Highway’.

Lebuhraya SUKE dan DASH – pembinaan kini berjalan mengikut jadual, beroperasi sepenuhnya Jan 2020

Untuk projek SUKE, ia melibatkan kos pembinaan RM4.63 bilion, dan ia akan bermula dari Sri Petaling (tempat berakhirnya lebuhraya KESAS), melalui bahagian atas sebahagian laluan awal lebuhraya MRR2, kemudian menuju ke Alam Damai, Cheras Hartamas, Bukit Teratai, Taman Kosas, Pekan Ampang dan bertemu semula dengan laluan MRR2 di Hotel Flamingo. Ia tidak tamat disitu, sebalik terus disambung ke Taman Hillview dan berakhir di Bukit Antarabangsa.

Bagi laluan lebuhraya ini, ia dibina pada jarak 24.4km dengan tiga plaza tol, satu kawasan rehat dan rawat (RSA) dengan 14 susur keluar dan masuk. Lebuhraya ini turut akan dihubungkan dengan lebuhraya-lebuhraya lain iaitu MRR2, DUKE, AKLEH, Lebuhraya KL-Seremban, Lebuhraya Cheras-Kajang, Besraya dan Kesas.

Setelah ia siap kelak, lebuhraya ini dijangka bakal menyuraikan trafik sekitarnya dengan mengurangkan kesesakan 44,000 buah kenderaan setiap hari. Secara spesifik pula, ia bakal mengurangkan 24% kesesakan di MRR2, 36% kesesakan di Jalan Ampang dan 12% kesesakan di Jalan Loke Yew.

Lebuhraya SUKE dan DASH – pembinaan kini berjalan mengikut jadual, beroperasi sepenuhnya Jan 2020

Manakala untuk lebuhraya DASH pula, ia melibatkan kos pembinaan RM4.18 bilion dan ia akan bermula dari Shah Alam di Puncak Perdana, melalui Alam Suria, Denai Alam, Kampung Melayu Subang, Lapangan Terbang Subang, RRIM, Persiaran Surian, Seksyen 5 Kota Damansara, Sunway Damansara, Damansara Perdana dan berakhir di Penchala Link.

DASH dibina pada jarak 20.1 km dengan tiga plaza tol serta 13 susur keluar dan masuk. Lebuhraya ini turut akan berhubung dengan Lebuhraya Guthrie (GCE), NKVE, LDP dan juga Lebuhraya SPRINT.

Lebuhraya Damansara-Shah Alam ini dijangka bakal menyuraikan trafik jalan sekitarnya dan mengurangkan kesesakan sebanyak 39% di Persiaran Mohkhtar Dahari, 33% di Jalan Sungai Buloh dan 43% di Persiaran Surian.

Ketika ditanya oleh adakah lebuhraya baharu ini ada diberikan fasiliti khas untuk motosikal, pemangku Pengurus Besar SUKE, Encik Faizal Othman menjelaskan Prolintas membina kedua-dua lebuhraya berkenaan tanpa laluan khas untuk kenderaan dua roda, namun ia diberikan bahu jalan yang luas iaitu dengan kelebaran tiga meter serta laluan yang khusus untuk penunggang-penunggang berkenaan melintasi plaza tol.

Prolintas juga tidak mengabaikan tanggungjawabnya terhadap alam sekitar. Menurut syarat yang ditetapkan, mereka perlu menggantikan setiap pokok yang ditebang untuk projek ini perlu diganti dengan menanam pokok baharu dalam nisbah 1:1. Namun sebagai badan yang prihatin, syarikat berkenaan bakal menggantikan pokok-pokok berkenaan dengan nisbah 1:2.

Untuk projek SUKE, 2,089 batang pokok telah dikenal pasti akan ditebang dan dipindahkan, dan pihak Prolintas akan menanam semula sejumlah 4,120 batang pokok. Manakala untuk projek DASH pula, 4,114 batang pokok disahkan terlibat, dimana 1,122 batang akan dipindahkan sementara 2,718 batang akan ditebang dan diganti dengan 5,436 pokok baharu.

Menurut CEO Kumpulan Prolintas Dato’ Mohammad Azlan Abdullah, pokok-pokok berkenaan akan dipindahkan dan ditanam di sepanjang koridor kedua-dua lebuhraya baharu ini. Beliau turut menambah, Prolintas juga telah berbincang dengan pihak-pihak berwajib tempatan berkenaan lokasi-lokasi lain yang sesuai untuk pemindahan dan penanaman pokok-pokok tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required