Persatuan Pengusaha Petrol M’sia mahu berjumpa dengan k’jaan untuk diskusi struktur harga bahan api

Persatuan Pengusaha Petrol M’sia mahu berjumpa dengan k’jaan untuk diskusi struktur harga bahan api

Susulan pengumuman kementerian kewangan tentang sistem apungan secara mingguan bagi harga runcit bahan api yang bakal dilaksanakan semula tahun hadapan, Persatuan Pengusaha Petrol Malaysia (PDAM) mahu kerajaan mengadakan rundingan dengan ahli-ahlinya sebelum langkah itu dilaksanakan.

Pada 24 Disember lalu, menteri kewangan Lim Guan Eng berkata Kerajaan akan kembali menetapkan harga runcit bagi bahan api secara mingguan bermula 1 Januari 2019. Menurutnya, ini susulan penurunan harga minyak mentah global secara berterusan sejak kebelakangan ini.

Dalam laporan yang disiarkan oleh The Star, PDAM berkata walaupun harga bahan api yang rendah dialu-alukan, langkah itu akan mengakibatkan kerugian bagi peniaga sekiranya harga minyak mentah merosot lagi. “Sebagai peniaga, kami tidak mempunyai kawalan ke atas harga. Katakanlah kita membeli petrol hari ini, jika kerajaan mengubah harga esok, kita harus mengikuti walaupun kita membeli (bahan bakar) pada harga yang lebih tinggi, “kata Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz, presiden PDAM.

“Tidak seperti perniagaan lain di mana mereka masih boleh menyimpan margin, kita tidak boleh, kerana kita berada atas belas kasihan kerajaan. Oleh itu, katakan harganya turun setiap minggu, maka kita akan terkena (kerugian) empat kali sebulan, “tambahnya.

Persatuan Pengusaha Petrol M’sia mahu berjumpa dengan k’jaan untuk diskusi struktur harga bahan api

Khairul juga menyatakan bahawa peniaga tidak dapat menentukan berapa banyak bahan api untuk stok kerana keputusan itu terpulang kepada syarikat minyak. “Jadi kita tidak boleh membeli stok yang kurang; sebab ia telah ditetapkan, “katanya sambil menambah bahawa para peniaga biasanya mempunyai 10 sen per margin margin untuk petrol – penurunan harga lebih akan menyebabkan kerugian pada bahagian peniaga.

“Sekiranya pengurangan secara beransur-ansur dan tidak memakan margin kita setiap hari, maka ia akan baik-baik saja tetapi kerajaan perlu berbincang dengan kami. Adalah benar bahawa kerajaan mahu memberi harga (harga bahan api yang rendah) kepada rakyat, tetapi jika kita terus kerugian, matilah (kita akan menderita), “kata Khairul.

Presiden PDAM menyarankan kepada kerajaan untuk membenarkan peniaga menggunakan sistem consignment ketika membeli bahan api, atau untuk mekanisme menang-menang ditetapkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Mshuk on Dec 27, 2018 at 8:08 pm

    Broo ….klu harga minyak naik setiapp minggu…mcmana plakk…????
    Tak jumpa memberi kaaa…..
    Klu minyakk turun….kecohh
    Tapii bilaa minyak baikkk senyapp sunyii…
    Kami pengguna tak pernah merungut ponn….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required