TAS2019: NATS RX-Stance – ‘Mazda RX-9’ buat sendiri

TAS2019: NATS RX-Stance – ‘Mazda RX-9’ buat sendiri

Model konsep Toyota FT-1 dah selamat dijelmakan sebagai model produksi Supra generasi baharu, tetapi satu lagi model konsep dari Jepun, Mazda RX-Vision entah apa pula nasibnya. Selepas kemunculannya pada Tokyo Motor Show 2015, pelbagai khabar angin bertiup, dan berkemungkinan besar model gantian untuk Mazda RX-7 dan RX-8 tidak akan muncul dalam masa terdekat ini atas pelbagai kekangan terutamanya isu dana R&D.

Mungkin disebabkan perkara ini, ia telah mencetuskan idea kepada satu lagi kumpulan pelajar Nihon Automotive Technology School (NATS) jurusan Customize bagi menghasilkan projek akhir mereka untuk di bawa ke Tokyo Auto Salon 2019. Asas yang digunakan untuk projek ini adalah Mazda RX-8, dan seperti anda boleh lihat disini, secara keseluruhan kereta tersebut telah berubah seakan kereta konsep RX-Vision.

Kumpulan pelajar berkenaan menamakan kereta ini sebagai NATS RX-Stance. Lampu asal RX-8 telah digantikan dengan unit yang lebih kecil dan tirus dengan lampu nyalaan siang LED bina dalam. Ia seolah-olah bersambung dengan kemasan keliling krom pada gril yang direka dengan konsep Kodo terkini.

TAS2019: NATS RX-Stance – ‘Mazda RX-9’ buat sendiri

Begitu juga pada bahagian belakang, ia menerima rombakan sepenuhnya. Tiada lagi bentuk asal RX-8 dan ia diberikan lampu belakang dua bulatan sama seperti RX-Vision, lengkap dengan kemasan jalur yang merentangi sepanjang muka belakang tersebut.

Tetapi apa yang berbeza dari RX-Vision, RX-Stance ini dipadankan dengan kit badan lebih lebar seakan kit Rocket Bunny dari Tra Kyoto terdiri dari over fender untuk kesemua ruang roda, skirt sisi dan juga duck tail spoiler di belakang. Dengan fender yang jauh lebih lebar, pelajar-pelajar berkenaan memadankan rim SSR Formula yang juga begitu lebar bersama tayar Toyo.

Bahagian dalaman RX-Stance ini masih lagi kelihatan normal dengan hampir keseluruhan ciri asal RX-8 masih terpelihara. Hanya tempat duduk hadapan asal ditukar kepada tempat duduk perlumbaan dari Recaro, panel-panel pada papan pemuka dibalut dengan Alcantara serta berberapa meter aftermarket tertenggek diatasnya.

TAS2019: NATS RX-Stance – ‘Mazda RX-9’ buat sendiri

Tetapi pada bahagian bonet belakang, anda dapat lihat ia dipenuhi dengan pembesar suara serta subwoofer, dan juga kelengkapan untuk suspensi udara (air sus), mendedahkan rahsia mengapa kereta ini begitu rendah ketika dipamerkan di booth berkenaan.

Sekali lagi saya ulang untuk pengetahuan anda, NATS mempunyai 750 orang pelajar yang menuntut dalam empat jenis kursus pada satu-satu masa. Secara asas, kesemua pelajar perlu mengambil Kursus Penyelenggaraan selama dua tahun bagi melayakkan mereka diiktiraf sebagai mekanik kelas 2 di Jepun.

Kemudian, mereka boleh memilih untuk menyambung pengajian dalam tiga kursus berbeza iaitu Sukan Permotoran (setahun), Customize (setahun) atau Penyelidikan (dua tahun). NATS RX-Stance ini adalah merupakan salah satu projek pelajar-pelajar dari kursus Customize yang telahpun dibawa ke TAS.

Seperti juga projek-projek lain, ia dimulakan pada bulan Julai (kursus asas bermula bulan April dan berakhir pada Jun) dan mereka mempunyai masa selama setengah tahun sebelum TAS berlangsung pada Januari tahun berikutnya.

Selepas dipamerkan di TAS, kenderaan ini akan menjalani ujian yang diselia oleh jabatan pengangkutan jalan negara berkenaan. Setelah diluluskan untuk digunakan secara sah di atas jalan raya, pelajar-pelajar berkenaan perlu mengujinya pada jalan raya sebenar yang digelar “Test Run Caravan”. Lengkap kesemua proses ini, barulah mereka diiktiraf lulus dan boleh menamatkan pengajian di NATS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • What the…? It looks like an RX8 got too close to the sun and melted partly.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required