Ducati Diavel 1260 mula masuk fasa pengeluaran

Ducati Diavel 1260 mula masuk fasa pengeluaran

Ducati Diavel mula diperkenalkan pada tahun 2010, dan kini melalui model baru Diavel 1260, ia sudah pun memasuki generasi kedua. Pengeluaran untuk model baru ini, dalam dua versi iaitu asas dan S sudah pun bermula di kilang Ducati di Bologna, dan ia akan tiba di wakil pengedar bermula pada bulan Februari.

Kini, Diavel menggunakan enjin Testastretta DVT 1260 dengan pemasaan injap Desmodromic, dan ia adalah unit V-twin 1,262 cc yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 159 hp pada 9,500 rpm (versi Amerika cuma berkuasa 157 hp) dan 129 Nm tork pada 7,500 rpm, dihantar ke roda belakang menggunakan sistem rantai melalui kotak gear enam kelajuan serta klac jenis slipper.

Kedudukan model baru Diavel ini adalah lebih menegak, kerana peletak kaki ditarik ke belakang sedikit berbanding kedudukan pada XDiavel sebelum ini, bersama tuil-tuil kawalan berhampirannya. Tinggi tempat duduk boleh dianggap rendah iaitu 780 mm, manakala beratnya pula adalah 244 kg, dan menggunakan tayar belakang selebar 240 mm (rim 17 inci 8.0 inci).

Keseluruhan bahagian utama motosikal ini masih dipegang kerangka Trellis, dan untuk suspensi, model asas Diavel 1260 akan datang dengan fork USD 50 mm boleh laras sepenuhnya di hadapan dan monoshock belakang dengan pelarasan pra beban dan lantunan. Model 1260 S pula akan diberi dengan suspensi lebih baik iaitu unit fork USD 48 mm Ohlins di hadapan dan monoshock Ohlins boleh laras sepenuhnya di belakang, bersama quickshifter (boleh digunakan untuk naik dan turun gear).

Pada bahagian brek, kedua-dua model masih menggunakan unit daripada Brembo, tetapi berbeza spesifikasi iaitu angkup M4.32 untuk model asas manakala model S mendapat angkup Monobloc M50. Sistem Cornering ABS Evo daripada Bosch diberikan standard untuk kedua-dua model, bersama sistem bantuan lain seperti traction control dan mod tunggangan.

Barangan tambahan lain yang diberikan kepada Diavel S adalah suis kawalan yang bercahaya, lampu siang LED, sistem Ducati Multimedia yang boleh menyambungkan fungsi telefon pintar kepada skrin TFT-LCD 3.5 inci di motosikal serta rim Marchesini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required