Ducati XDiavel masuk pasaran M’sia – harga RM136k

ducati-xdiavel-launch-bm-14

Walaupun adalah pengeluar motosikal berprestasi, Ducati juga mempunyai model cruiser dan ia dilaksana oleh XDiavel. Kini, ia sudah tiba di Malaysia dan harga jualan yang ditetapkan adalah RM135,999 termasuk GST, tanpa insurans.

Huruf X yang berada pada nama motosikal ini menunjukkan ia adalah pertembungan dua karekter iaitu santai sebuah cruiser dan ‘dunia prestasi Ducati’. Seperti yang boleh dilihat, XDiavel menyediakan kedudukan tunggangan lebih santai – tempat duduk tenggelam dengan sokongan yang baik, peletak kaki yang ke hadapan dan pemegang yang mudah dicapai.

Kemudiannya, ia dipacu oleh enjin Testastretta DVT 1262. Asas enjin ini sebenarnya adalah berkapasiti 1,198 cc, seperti pada Diavel biasa tetapi dinaik taraf dengan Desmodromic Variable Timing (DVT) dan strok yang lebih, menjadi 1,262 cc. Langkah ini diambil supaya Diavel dapat menghasilkan kuasa pertengahan rpm yang lebih baik. Keseluruhannya, ia berkemampuan 156 hp dan 128 Nm tork.

Dari aspek ergonomik, XDiavel boleh disesuaikan dengan pelbagai jenis penunggang, dengan keseluruhannya 60 pelarasan boleh dibuat pada bahagian tempat duduk, tempat meletak kaki dan tempat pemegang. Selain itu, walaupun XDiavel adalah sebuah cruiser, disebabkan ia adalah Ducati, anda boleh condong mengambil selekoh sehingga 40 darjah.

Satu lagi perkara baru pada XDiavel adalah ia motosikal pertama Ducati yang menggunakan sistem pacuan tali sawat untuk menyampaikan kuasa dari kotak gear enam kelajuan kepada tayar belakang. Ini demi mendapatkan pemanduan yang lebih senyap, bersih, kurang penjagaan dan tindak balas lebih lancar untuk sebuah cruiser.

Pada bahagian elektronik, Ducati XDiavel mempunyai Inertia Measurement Unit (IMU), Ducati Traction Control (DTC), pilihan mod tunggangan, Bosch Cornering ABS, Cruise Control dan Ducati Power Launch (DPL).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required