TAS2019: HKS Zero-R BNR32 terjual pada RM627k!

TAS2019: HKS Zero-R BNR32 terjual pada RM627k!

Ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2019, acara lelongan anjuran BH Auction turut diadakan di dewan persembahan Makuhari Messe. Dan antara kereta lelongan yang paling ditunggu-tunggu adalah Nissan Skyline GT-R R32 istimewa yang dihasilkan oleh HKS iaitu HKS Zero-R BNR32 – salah satu dari hanya empat unit yang wujud dalam dunia.

Kereta ini dihasilkan badan penala Jepun, Hasegawa-Kitagawa-Sigma atau HKS pada tahun 1993. Ketika itu, HKS berhasrat untuk menghasilkan model penuh mereka sendiri seperti apa yang dilakukan oleh RUF di Jerman – membeli Porsche 911 terus dari Porsche, kemudian dileraikan, diubahsuai dengan pelbagai tingkat taraf dari segi rupa, pengedalian dan prestasi enjin, kemudian dijual semula di bilik pameran sebagai RUF CTR.

Pembinaan HKS Zero-R R32 ini bermula seawal tahun 1991. Setelah menerima unit baharu dari Nissan, enjin RB26DETT asli dari perut R32 berkenaan diolah semula. Kapasiti 2,600 cc asal telah dipertingkatkan kepada 2,688 cc. Kemudian sistem pengecas turbo berkembar standard dari kilang digantikan dengan sebuah pengecas turbo tunggal lebih besar TA 45S.

TAS2019: HKS Zero-R BNR32 terjual pada RM627k!

Ia kemudian ditala bagi membolehkan enjin tersebut beroperasi seperti sebuah kereta berprestasi tinggi yang keluar standard dari kilang dengan bekalan kuasa 450 PS dan tork maksima 490 Nm, berbanding kuasa asal 280 PS/353 Nm.

Bukan setakat enjin, kereta ini turut menerima tingkat taraf lain seperti sistem suspensi lengkap dari HKS dan juga set brek lebih besar dari AP Racing, manakala tangki petrol juga telah dialihkan ke belakang tempat duduk pemandu bagi mendapatkan nisbah agihan berat yang lebih baik – kesemuanya ditala bukan semata-mata untuk prestasi, tetapi juga mengambil kira keselesaan untuk digunakan setiap hari.

HKS Zero R ini juga diberikan rupa berbeza dari GT-R R32 standard. Ia menerima kit badan unik yang dari bampar hadapan menampilkan spotlight bersaiz penuh, skirt sisi dengan liang udara untuk brek belakang, bampar belakang dengan diffuser serta menempatkan dua muffler bersaiz besar dan juga spoiler belakang yang lebih besar dari asal .

TAS2019: HKS Zero-R BNR32 terjual pada RM627k!

Ukiran ‘Zero-R’ turut diberikan pada kedua-dua sisi badan dan juga pada bahagian belakang menggantikan tulisan ‘Skyline’. Anda juga boleh lihat corong untuk mengisi petrol berada pada bahagian bawah tingkap belakang sisi kanan kereta ini kerana tangki petrol yang telah dialihkan. HKS memadankan set rim Tecnomagnesio dari Itali bagi melengkapkan rupa luaran R32 Zero-R ini.

Bahagian dalaman model istimewa ini juga diberikan perincian khas. Tempat duduk asal ditukar kepada tempat duduk bucket dengan sulaman Zero-R, roda stereng dibalut kulit, serta pelbagai gajet-gajet pemantau dan talaan HKS disorokkan dalam glove box.

HKS bercadang mahu menghasilkan 10-unit awalan HKS Zero-R32 ini, tetapi setelah hanya empat buah dihasilkan, dengan setiap satunya memakan kos menghampiri US$150,000, badan penala berkenaan mengambil keputusan untuk menghentikan projek ini kerana pihak berkuasa Jepun mensyaratkan supaya ujian pelanggaran juga perlu dilakukan sebagai sebahagian proses homologasi bagi membolehkan kereta ini dijual sebagai model baharu di bilik pameran.

TAS2019: HKS Zero-R BNR32 terjual pada RM627k!

Ini membuat Zero-R berkenaan betul-betul rare kerana hanya empat buah yang wujud di dunia, satu daripadanya telah di beli oleh Sultan Brunei (kini telah dijual kepada orang awam di sana), manakala salah satu lagi ialah unit yang dilelong oleh BH Auction di Tokyo Auto Salon 2019 ini, dan berjaya dijual dengan harga 16.6 juta yen atau sekitar RM627,000. Unit istimewa ini berjaya dibida oleh penala dari Australia, V-Spec Performance dan ia akan dibawa balik ke Melbourne.

Oleh kerana angka kuasa 450 PS dilihat agak kecil, kereta yang dilelong hari ini sebenarnya telah diolah semula HKS Tuning Factory, Tokyo. Sukar untuk kami ketahui dengan lebih terperinci apa yang telah dibuat pada kereta ini, tetapi menerusi sedikit maklumat yang kami terima, enjin pada Zero-R ini kini telah menerima sistem injap bervariasi (VVT) rekaan HKS sendiri yang digelar ‘V-Cam’, membolehkan ia kini bernafas dengan bekalan kuasa 600 PS dan menurut HKS, ia tidak mempunyai masalah untuk mencatatkan 300 km/j di atas lebuh raya!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required