VIDEO: Mainkan peranan anda, untuk jalan raya yang lebih selamat – Anthony Loke turut berlakon

Selain kerajaan dan agensi yang berkaitan, sebenarnya banyak pihak termasuk wakil NGO turut memainkan peranan yang penting dalam memupuk kesedaran untuk pemanduan yang berhemah. Memang sudah banyak kempen yang dijalankan, termasuklah menerusi iklan mahu pun video yang disiarkan menerusi Internet.

Antara yang terkini adalah video terbitan Persatuan Insurans Malaysia (PIAM) dan Malaysian Takaful Association (MTA) yang turut mendapat kerjasama Kementerian Pengangkutan Awam.

Diterajui oleh watak utamanya, penyanyi dan pelakon berkaliber, Adibah Noor, video berdurasi lima minit ini, mempunyai beberapa adegan yang berkaitan dengan ragam popular yang sering dilakukan oleh kebanyakan pengguna jalan raya. Antaranya motosikal yang dibonceng lebih dari dua pembonceng, menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu atau menunggang motosikal, memarkir kenderaan di tepi jalan hingga mengundang kesesakan trafik dan sebagainya. Malah lirik lagu yang ditulis oleh Mo Nazmi juga agak catchy dengan mesej yang jelas disampaikan.

Secara kesimpulannya, mesej yang disampaikan menerusi video ini sebenarnya ringkas dan mudah difahami. Antaranya jangan menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu, pakailah topi keledar untuk penunggang dan pembonceng motosikal, pastikan anak kecil diletakkan di tempat duduk khas kanak-kanak, pemakaian tali pinggang keledar adalah wajib termasuk penumpang di belakang, jangan menunggang motosikal secara melulu dan merbahaya, jangan meletakkan kenderaan merata tempat termasuk menghalang laluan kecemasan.

Menariknya, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, turut melakukan penampilan khas di dalam video ini dengan membawakan peranan sebagai tuan director. Malah timbalannya, Dato’ Kamarudin Jaafar, juga muncul sebagai penolong pengarah. Selain itu, beberapa watak undangan turut dilakonkan oleh beberapa individu penting dalam penerbitan video ini termasuklah Anthony Lee yang merupakan pengerusi PIAM, Muhammad Fikri Mohamad Rawi (pengerusi MTA), Mark Lim (CEO PIAM) dan juga Azli Munani (CEO MTA).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required