Bakal disenarai hitam jika elak sekatan jalan raya – JPJ

Bakal disenarai hitam jika elak sekatan jalan raya – JPJ

Penunggang motosikal yang lari daripada sekatan jalan raya adalah perkara biasa, ada yang sampai sanggup melawan arus asalkan tidak dicekup dek pihak berkuasa biar pun bahaya mungkin menanti.

Walau bagaimana pun, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Melaka memaklumkan, mana-mana pengguna jalan raya khususnya penunggang motosikal yang berbuat demikian boleh dikenakan tindakan disenarai hitamkan.

Menurut pengarahnya Muhammad Firdaus Shariff, pengguna jalan raya yang didapati melakukan kesalahan itu terlebih dulu diberi notis sebelum tindakan senarai hitam diambil mengikut Seksyen 55 Akta Pengangkutan Jalan 1987, laporan Harian Metro.

Tambahnya lagi, dalam setiap operasi dilakukan akan ada anggota JPJ yang merakam gelagat pengguna jalan raya yang sengaja mengelak.

“Selepas kenderaan itu dikenal pasti JPJ akan mengeluarkan Notis 114 untuk pemilik hadir dalam tempoh 21 hari. Jika mereka gagal hadir untuk temu siasat, kompaun RM150 dikenakan serta akan disenarai hitam daripada memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan,” katanya.

Sementara itu, Muhammad Firdaus berkata, sepanjang Ops TBC 2019 bermula 29 Januari hingga 12 Februari lalu, 1,236 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan dicatatkan di sekitar Melaka.

“Daripada jumlah itu, motosikal merekodkan bilangan terbanyak diambil tindakan dengan 329 dan kesalahan tertinggi membabitkan pelesenan kenderaan 355,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required