Audi SQ5 TDI diperkenalkan – tork sehingga 700 Nm

Audi SQ5 TDI diperkenalkan – tork sehingga 700 Nm

Model Audi SQ5 yang ada sekarang menggunakan enjin 3.0 liter turbo V6, dan mampu menghasilkan tork 500 Nm. Bagi sesetengah orang, ini masih tidak mencukupi, dan disebabkan itu, Audi telah memperkenalkan SQ5 TDI baru, yang menggunakan enjin V6 diesel turbo 3.0 liter, menghasilkan tork lebih tinggi iaitu 700 Nm manakala kuasa keseluruhan pula adalah 347 PS (kurang 7 PS berbanding SQ5 TFSI).

SQ5 TDI dipadankan bersama kotak gear automatik lapan kelajuan Tiptronic serta sistem pacuan semua roda, dan menurut Audi, ia boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 5.1 saat (5.4 saat melalui SQ5 TFSI) dan mencecah kelajuan maksimum 250 km/j.

Prestasi kenderaan ini juga disokong dengan sistem elektrikal 48 volt (diambil daripada SQ7 TDI), yang termasuk compressor kuasa elektrik dan sistem hibrid ringkas yang mampu memberikan bantuan untuk memacu pengecas turbo apabila kuasa daripada angin ekzos tidak berapa mencukupi.

Audi SQ5 TDI diperkenalkan – tork sehingga 700 Nm

Selain daripada itu, sistem hibrid ringkas ini juga dapat membantu mengurangkan penggunaan bahan api sehingga 0.7 l/100 km, dan mempunyai belt alternator-starter (BAS) yang bersambung kepada crankshaft serta bateri lithium-ion 10 Ah yang terletak di bawah lantai ruang simpanan belakang. Sistem ini juga mempunyai converter AC/DC yang disambung kepada sistem elektrikal 12 volt kenderaan ini.

Bergantung kepada mod pemanduan yang dipilih, kereta ini boleh menjana semula kuasa sehingga 12 kW atau meluncur dengan enjin tertutup selama 40 saat. Ini boleh berlaku apabila pemandu mengangkat kaki daripada pedal minyak pada kelajuan antara 55 hingga 160 km/j. Sistem hibrid ini juga boleh membenarkan operasi start/stop sehingga kelajuan 22 km/j.

Audi SQ5 TDI diperkenalkan – tork sehingga 700 Nm

Melihat kepada dinamik kendeaan, SQ5 TDI ini datang dengan suspensi yang serapannya boleh dilaras, dan memberikan kedudukan 30 mm lebih rendah berbanding Q5 biasa, tetapi pembeli juga boleh mendapat suspensi udara adaptif khas untuk model S. Barangan tambahan lain yang disediakan adalah seperti stereng dinamik, yang memberikan nisbah berbeza bergantung kepada kelajuan dan sudut selekoh.

Secara visualnya, SQ5 TDI ini nampak sama sahaja dengan versi petrol, dan ia didatangkan dengan rim 20 inci (21 inci turut disediakan) serta angkup brek enam piston warna merah atau hitam. Di dalam, terdapat kelengkapan sporty seperti tempat duduk sport yang dibalut dengan kulit dan Alcantara, serta pilihan kemasan aluminium, kayu atau gentian karbon.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required