Menggunakan telefon bimbit sewaktu berada di stesen minyak adalah antara peraturan dan larangan yang paling banyak diingkari oleh pengguna. Sikap kurang kesedaran sivik akan bahayanya peraturan yang diingkari itu bukan sahaja boleh mengancam keselamatan diri sendiri, sebaliknya turut memberikan risiko terhadap pengguna lain yang berada di sekitar.

Menurut laporan Berita Harian, bagi mengelak tragedi atau kemalangan berlaku, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) meminta pengusaha stesen minyak supaya tidak teragak-agak untuk menegur sikap pengguna yang ingkar terhadap peraturan dan larangan ketika mengisi bahan api.

Menurut Ketua Setiausaha KPDNHEP, Datuk Muez Abd Aziz, perkara itu ditegaskan berikutan tahap kesedaran pengguna di stesen minyak ketika ini dilihat masih perlu dipertingkatkan.

“Kita meminta pengusaha pam minyak memantau perkara ini kerana ia boleh membahayakan stesen minyak dan pengguna itu sendiri. Justeru, kita minta pengusaha dapat menegur dan menasihati pengguna yang tidak mempedulikan peraturan yang sudah jelas terpapar di setiap stesen minyak,” katanya kepada pemberita baru-baru ini.