Pengusaha stesen minyak perlu tegur pengguna yang ingkar larangan ketika isi bahan api – KPDNHEP

Pengusaha stesen minyak perlu tegur pengguna yang ingkar larangan ketika isi bahan api – KPDNHEP

Menggunakan telefon bimbit sewaktu berada di stesen minyak adalah antara peraturan dan larangan yang paling banyak diingkari oleh pengguna. Sikap kurang kesedaran sivik akan bahayanya peraturan yang diingkari itu bukan sahaja boleh mengancam keselamatan diri sendiri, sebaliknya turut memberikan risiko terhadap pengguna lain yang berada di sekitar.

Menurut laporan Berita Harian, bagi mengelak tragedi atau kemalangan berlaku, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) meminta pengusaha stesen minyak supaya tidak teragak-agak untuk menegur sikap pengguna yang ingkar terhadap peraturan dan larangan ketika mengisi bahan api.

Menurut Ketua Setiausaha KPDNHEP, Datuk Muez Abd Aziz, perkara itu ditegaskan berikutan tahap kesedaran pengguna di stesen minyak ketika ini dilihat masih perlu dipertingkatkan.

“Kita meminta pengusaha pam minyak memantau perkara ini kerana ia boleh membahayakan stesen minyak dan pengguna itu sendiri. Justeru, kita minta pengusaha dapat menegur dan menasihati pengguna yang tidak mempedulikan peraturan yang sudah jelas terpapar di setiap stesen minyak,” katanya kepada pemberita baru-baru ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required