Proses ambil alih tol perlu ambil masa – Azmin Ali

Proses ambil alih tol perlu ambil masa – Azmin Ali

Susulan kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri kelmarin mengenai cadangan mengambil alih konsesi empat lebuh raya iaitu Lebuhraya Damansara Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (SPRINT), Lebuhraya Shah Alam (KESAS) dan Terowong SMART, Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali turut mengulas mengenai perkara ini.

Menurut beliau, proses pengambilalihan ini mengambil masa yang agak lama selain perlu diimbangi dengan perancangan pembangunan ekonomi supaya tidak memberikan implikasi kewangan, laporan Bernama.

Tambah beliau lagi, isu tol lebuh raya merupakan janji manifesto yang perlu ditunaikan kerajaan tetapi perlu diperhalusi kesannya supaya negara dapat meneruskan agenda pembangunan yang lain.

“Kita memperhalusi kesan pengambilalihan tol. Nak ambil alih syarikat konsesi perlu kajian menyeluruh. Saya ada pengalaman di Selangor (sebagai menteri besar) ketika ambil alih syarikat konsesi air..itu juga ambil masa yang lama.

Proses ambil alih tol perlu ambil masa – Azmin Ali

“Tetapi perancangan itu harus bermula (awal) dan ini kita dah lakukan… dan bila semua pihak berkepentingan memuktamadkan penyelesaian, kita akan umumkan. Cuma kita kita perlukan masa, perlu buat kajian terutama kesannya kepada kewangan negara,” ujarnya kepada pemberita semalam.

Mengenai cadangan yang didedahkan oleh Pejabat Perdana Menteri itu, ia bukan bermakna kutipan tol dihapuskan sama sekali, sebaliknya, caj kesesakan (congestion charge) akan diperkenalkan. Di mana pengguna lebuh raya akan hanya dikenakan caj yang sama dengan kadar tol sedia ada pada waktu puncak selama enam jam sehari.

Namun, pengguna lebuhraya bakal menikmati diskaun sebanyak 30% berbanding kadar tol sedia ada bagi penggunaan waktu biasa. Bagi waktu “off peak” iaitu antara jam 11 malam hingga 5 pagi pula, kadar tol akan dihapuskan sama sekali, bermakna penggunaan lebuh raya adalah percuma.

Menurut Pejabat Perdana Menteri, perkara itu selaras dengan janji Pakatan Harapan (PH) dalam manifesto pilihan raya lepas untuk mengambil alih konsesi lebuh raya bertol dan menghapuskan bayaran tol secara berperingkat. Malah ini adalah sebagai langkah kerajaan untuk kos hidup rakyat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required