Pengguna jimat RM180 juta setahun duit tol dengan peralihan kutipan tol mengikut waktu puncak – LGE

Pengguna jimat RM180 juta setahun duit tol dengan peralihan kutipan tol mengikut waktu puncak – LGE

Ini ada beberapa susulan kepada cadangan kerajaan untuk mengambil alih konsesi lebuhraya dan memansuhkan kutipan tol secara berperingkat, dan menggantikannya dengan model caj kesesakan pada waktu puncak. Cadangannya adalah untuk mengambil alih lebuhraya yang mana Gamuda Berhad memiliki kepentingan majoriti di dalamnya.

Ini termasuk Lebuhraya Damansara Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (SPRINT), Lebuhraya Shah Alam (KESAS) dan Terowong SMART. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata semalam, kerajaan menjangkakan langkah pengambilalihan itu akan memakan masa enam bulan untuk memenuhi tuntutan perundangan, kawal selia dan kewangan, lapor The Star.

Lim juga menambah, anggaran awal penjimatan yang boleh dinikmati oleh pengguna lebuhraya keseluruhannya sekiranya itu berlaku ialah sekitar RM180 juta setiap tahun dengan pertukaran kaedah kutipan tol ketika ini kepada model kutipan caj mengikut kesesakan waktu puncak.

Cadangan pengambilalihan oleh kerajaan ini disifatkan penyelesaian yang sama menguntungkan ke atas semua pihak – kerajaan (yang akan membelanjakan wang rakyat untuk tujuan ini) dan pengguna lebuhraya. Menurut Lim lagi, dengan langkah ini juga, kerajaan/wang rakyat dapat dijimatkan sehingga RM5.3 bilion sebagai pampasan kepada konsesi tol kerana membekukan kenaikan kadar tol, yang sebenarnya sah secara undang-undang untuk dilakukan oleh pemegang konsesi.

Pengguna jimat RM180 juta setahun duit tol dengan peralihan kutipan tol mengikut waktu puncak – LGE

Pada Disember, Lim menyatakan kerajaan perlu mengeluarkan RM972.75 juta sebagai pampasan kepada 21 lebuhraya supaya mereka tidak menaikkan kadar tol dalam tahun ini. Bagi pengguna pula, kita mampu menjimatkan RM180 juta setiap tahun dan menikmati kesesakan yang berkurangan ketika waktu puncak. Ini dengan andaian, sebahagian daripada pengguna akan memilih untuk mengelak tempoh waktu sesak berkenaan.

Mana-mana lebihan kutipan tol yang diperoleh daripada caj kesesakan ini akan disalurkan semula kepada operasi dan penyelenggaraan lebuhraya, dan bayaran balik pinjaman; bahkah boleh dilanjutkan kepada pembiayaan, naik taraf serta penyelenggaraan sistem pengangkutan awam negara.

Empat lebuhraya bertol berkenaan mempunyai perkongsian pasaran 48% dalam pasaran jalan bertol kota (tidak termasuk PLUS) berdasarkan pendapatan yang dipungut. Jadi, langkah ini akan memberi manfaat kepada ramai pengguna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required