GALERI: Maserati MC12 dipamerkan di NAZA Italia PJ

GALERI: Maserati MC12 dipamerkan di NAZA Italia PJ

Ketika pelancaran Maserati Levante Vulcano kelmarin, turut kelihatan ialah sebuah model prestasi Maserati MC12 yang hanya dikeluarkan sebanyak 50 unit sahaja untuk seluruh dunia.

Dipertontonkan di bilik pameran Naza Italia Petaling Jaya, jentera dengan penampilan dalam warna white-navy blue tersebut dibangunkan untuk kegunaan di jalan raya dan dalam masa sama layak beraksi dalam litar lumba, misalnya untuk perlumbaan sehebat FIA GT Championship.

MC12 ini menggunakan rekaan Enzo Ferrari sebagai asasnya; Enzo memang merupakan legenda yang tersendiri, tetapi gaya dan rupa bentuk rekaan badan MC12 ini lebih seksi.

GALERI: Maserati MC12 dipamerkan di NAZA Italia PJ

Enjin yang dipasang di belakang merupakan unit 6.0 liter V12 yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 630 PS dan 625 Nm tork, disalurkan ke roda belakang menerusi kotak gear Cambiocorsa semi-auto enam-kelajuan dengan pedal penukar gear. Pecutan dari 0-100 km/j mampu dicapai dalam masa 3.8 saat dengan kelajuan maksimum 330 km/j.

Maserati MC12 pernah ditawarkan pada harga 600,000 Euro (RM2.78 juta) pada tahun 2004-2005. Jadi, berapa agaknya harga kereta ini sekarang?

Salah satu unit pernah dijual oleh RM Sotheby dengan harga US$2,090,000 (RM8.55 juta). Tahun lalu, ada pembida yang telah menawarkan harga 2,001,875 Euro (RM9.27 juta). Melihat kepada corak ini, harganya semakin meningkat. Adakah mustahil unit yang ada di Naza ini mencecah harga RM10 juta?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required