Land Rover menang kes mahkamah lawan ‘Evoque palsu’ China – Land Wind X7 perlu segera dihentikan

Land Rover menang kes mahkamah lawan ‘Evoque palsu’ China – Land Wind X7 perlu segera dihentikan

Setelah tiga tahun berjuang di mahkamah, akhirnya Jaguar Land Rover berjaya untuk menyaman pembuat kereta dari China, Jiangling Motors Corp yang menghasilkan Land Wind X7 menampilkan rupa seiras dengan Range Rover Evoque.

Menurut laporan Autoblog, Mahkamah Daerah Beijing Chaoyang mengatakan bahawa Land Wind X7 mempunyai lima ciri unik sama dengan Evoque yang mengelirukan pengguna. Oleh itu, mahkamah tersebut mengarahkan agar semua jualan, penghasilan dan pemasaran Land Wind X7 perlu dihentikan serta merta serta Jiangling Motors perlu membayar pampasan kepada Jaguar Land Rover.

JLR telah mengemukakan saman terhadap JiangLing Motors pada tahun 2016 setelah Land Wind X7 diperkenalkan dengan rupa hampir sama terutamanya pada bahagian tingkap sisi dan bumbung, lampu belakang serta garis-garis karekter pada bahagian sisi.

Land Rover menang kes mahkamah lawan ‘Evoque palsu’ China – Land Wind X7 perlu segera dihentikan

Jenama dari Britain tersebut tetap mengambil langkah berkenaan walaupun peluang untuk menang rendah serta reputasi mereka di China mungkin turut terjejas kerana tindakan sedemikian dilihat seperti sebuah gergasi automotif dunia yang sedang membuli pengeluar kereta tempatan.

Kes diciplak ini jelas meninggalkan kesan yang agak mendalam terhadap Land Rover. Pengeluar SUV mewah tersebut kini tidak lagi mendedahkan model-model konsep dan prototaip produksi mereka – Range Rover Velar misalnya yang terus diperkenalkan kepada umum – kerana gusar ia akan berlaku lagi.

Ketua rekaan Land Rover, Gerry McGovern menjelaskan bahawa ia adalah untuk melindungi pelaburan besar yang dibuat bagi menghasilkan model baharu iaitu antara £500 juta dan £1 bilion, bergantung pada projek.

GALERI: Land Wind X7

GALERI: Range Rover Evoque generasi pertama sebenar

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required