Land Rover gusar tayang kereta konsep – lindungi pelaburan besar, bimbang ditiru lagi jenama China

Land Rover gusar tayang kereta konsep – lindungi pelaburan besar, bimbang ditiru lagi jenama China

Jika anda perasan, SUV baharu dari Land Rover – Range Rover Velar – didedahkan terus tanpa model konsepnya ditayang terlebih dahulu. Ini adalah kerana pengeluar SUV dari British berkenaan seakan trauma setelah insiden Evoque yang ditiru terus untuk penghasilan Land Wind X7 dari China sebelum ini.

Bercakap kepada Autocar, ketua rekaan Land Rover Gerry McGovern berkata, “kami gusar untuk mendedahkan kereta konsep dalam berberapa tahun kebelakangan ini kerana anda boleh ditiru begitu sahaja.” Selepas peristiwa pahit tersebut, McGovern dan pasukannya telah diarahkan untuk mengkaji semula adakah perlu untuk menghasilkan kereta konsep bagi model-model akan datang untuk diprebiu.

Land Rover gusar tayang kereta konsep – lindungi pelaburan besar, bimbang ditiru lagi jenama China

McGovern turut menjelaskan ia adalah untuk melindungi pelaburan besar yang dibuat bagi menghasilkan model baharu iaitu antara £500 juta (RM2.8 bilion) dan £1 bilion (RM5.58 bilion), bergantung pada projek. Selepas model konsep DC100, Land Rover tidak lagi menayangkan mana-mana model konsep baharu, termasuk untuk model Defender generasi baharu yang sehingga kini masih tidak diketahui bagaimana rupanya nanti.

Selepas Evoque ditiru bulat-bulat oleh Land Wind X7, Land Rover memfailkan saman terhadap pembuat SUV dari China tersebut – Jiangling Motor – kerana melanggar undang-undang hak cipta dan persaingan yang tidak adil. Namun jenama British berkenaan enggan mengambil tindakan undang-undang kerana peluang untuk menang adalah tipis serta mereka mungkin akan dianggap sebagai ‘membuli’ jenama tempatan oleh masyarakat China.

GALERI: Land Wind X7

GALERI: Range Rover Evoque sebenar

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required