BMW 3 Series G20 dilancarkan di M’sia – 330i M Sport, 2.0L TwinPower, 258 hp/400 Nm, harga RM328,800

BMW 3 Series G20 dilancarkan di M’sia – 330i M Sport, 2.0L TwinPower, 258 hp/400 Nm, harga RM328,800

BMW Malaysia hari ini melancarkan model terbaru BMW 3 Series G20 untuk pasaran tempatan. Merupakan generasi ketujuh bagi kereta sedan sport berkenaan, ia tidak menunggu lama untuk sampai ke sini, selepas enam bulan membuat penampilan sulung antarabangsanya. Di sini, hanya satu varian dibawa masuk, iaitu 330i M Sport yang diimport sepenuhnya dan dijual pada harga RM328,800 atas jalan tanpa insurans. Ini termasuk jaminan lima-tahun dengan servis berjadual percuma.

Dari segi saiz, model terbaru ini lebih besar daripada yang sebelumnya. Dimensinya adalah seperti berikut; 4,709 mm panjang (+76 mm) dan 1,827 mm lebar (+16 mm) manakala jarak antara roda pula ialah 2,851 mm (+41 mm). Ketinggiannya bagaimanapun hanya ditambah 1 mm berbanding model lama, menjadi 1,442 mm. Lebar sentuhan permukaan (track width) juga bertambah untuk memberikan ketangkasan pemanduan yang lebih baik; +43 mm di depan dan +21 mm di belakang.

Bagi enjin, ia menggunakan unit 2.0 liter TwinPower yang menjana sebanyak 258 hp dengan tork maksimum 400 Nm dari 1,550 rpm hingga 4,400 rpm. Ini digandingkan dengan sistem transmisi Steptronic Sport lapan-kelajuan. Pecutan 0-100 km/j pula dicapai dalam masa 5.8 saat, dengan kelajuan maksimumnya sehingga 250 km/j.

BMW 3 Series G20 dilancarkan di M’sia – 330i M Sport, 2.0L TwinPower, 258 hp/400 Nm, harga RM328,800

Penggunaan minyak yang didakwa mampu dicapai pula ialah 6.4 liter bagi setiap 100 km, sementara pembebasan sisa karbon pada kadar 147 g/km. Berat kereta ini juga telah dikurangkan sebanyak 25 kg berbanding yang lama, dengan berat tanpa muatan yang dicatatkan kini ialah 1,545 kg.

Pembaharuan rekaan luaran pula melibatkan bahagian kidney grille yang kini bersambung di tengahnya. Ia juga bersambung dengan lampu utama, yang kini menampilkan unit teknologi LED sepenuhnya dengan DRL berbentuk U. Dilihat dari sisi, rekaan umumnya masih dikekalkan. Bahagian bonet dan jarak antara roda yang panjang dengan garis bumbung memberikan imej sporty yang telah lama sinonim dengan kereta ini. Bahagian tiang C pula kini diberikan lengkung yang lebih tirus.

Garis badan dari hadapan ke bahagian lekuk roda belakang kereta ini memberikan sentuhan lebih kemas. Corong udara yang biasanya terletak di belakang roda depan kini tiada lagi. Lampu belakang pula menggunakan jenis LED sepenuhnya dengan rekaan tiga dimensi bentuk L dalam perumah yang lebih gelap.

BMW 3 Series G20 dilancarkan di M’sia – 330i M Sport, 2.0L TwinPower, 258 hp/400 Nm, harga RM328,800

Pakej M Sport kereta ini terdiri daripada rekaan bampar depan yang lebih garang, masukan udara bentuk U yang lebih luas serta kit sisi badan dengan rekaan diffuser pada bampar dengan dua corong ekzos. Rim 18-inci dua jejari dan dua tona pula digunakan dengan penyudah Orbit Grey.

Di dalam, penggayaan yang dikenakan diambil daripada model-model BMW yang lain; rekaan horizontal yang lebih jelas, dengan kemasan warna perak pada corong udara dan tombol kawalan. Bahagian konsol tengahnya juga lebih tinggi; dengan panel kawalan baru bagi butang penghidup, tuil gear, tombol pengawal iDrive serta brek parkir elektronik menggantikan brek tangan sebelum ini.

Datang standard ialah sistem infotainmen BMW Live Cockpit Professional, dengan skrin tengah 10.25-inci dan paparan instrumen digital sepenuhnya 12.3-inci. Sistem yang dipertingkat ini pula menggunakan BMW Operating System 7.0, menampilkan antaramuka pengguna yang diperkemas serta panel-panel yang lebih besar.

Sistem berkenaan boleh dikawal melalui skrin sentuh di tengah, tombol kawalan rotari iDrive serta ciri Gesture Control pilihan. Turut hadir ialah Intelligent Personal Assistant, sistem kawalan suara yang lebih maju yang boleh menilai rutin dan amalan biasa pengguna. Sistem bunyi pilihan pula disediakan oleh Harman Kardon 464-watt dengan 16 pembesar suara.

Selebihnya, tempat duduk diberikan rekaan baru untuk keselesaan pemanduan jarak jauh, dan pemilik juga boleh memilih tempat duduk sport yang hadir dengan kemasan kulit Vernasca. Tahap kebisingan dalam kabin juga telah dipertingkatkan. Bagi ruang barangan, kapasiti yang tersedia masih sama dengan 480 liter, dan sistem pengasingan ruang yang baru memberikan tambahan 36 liter pada ruang berkenaan.

BMW 3 Series baru ini ditawarkan dalam pilihan lima warna; Portimao Blue, Black Sapphire, Alpine White, Mineral Grey, Sunset Orange dan dipadankan dengan warna hitam premium atau kemasan ruang dalaman kulit Vernasca dan juga kemasan Aluminium Tetragon.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required