HSR tidak begitu diperlukan buat masa ini – Tun M

HSR tidak begitu diperlukan buat masa ini – Tun M

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, buat masa ini, Kereta api berkelajuan tinggi (HSR) bukan projek yang ´benar-benar perlu´ bagi Malaysia buat masa ini memandangkan ia hanya menghubungkan Singapura dan Malaysia

Memetik laporan Bernama, Tun Mahathir berkata tumpuan Malaysia kini adalah usaha mempertingkat kualiti perkhidmatan kereta api sedia ada. Tambahnya, Malaysia mungkin perlu membangunkan perkhidmatan kereta api berkelajuan tinggi kelak bagi laluan Johor Bahru-Pulau Pinang atau ke sempadan Thailand.

“Jadi, kita tidak akan membangunkan perkhidmatan kereta api berkelajuan tinggi buat masa ini, sebaliknya kita mahu meningkatkan kualiti perkhidmatan yang diberikan oleh sistem tren kita, dan ia sedikit sebanyak telah dilaksanakan, iaitu landasan berkembar dan elektrik, ” katanya kepada pemberita semalam.

HSR tidak begitu diperlukan buat masa ini – Tun M

Menurut Tun Mahathir lagi, projek HSR tidak memberi manfaat sekiranya perjalanannya hanya 30 minit lebih cepat kerana pengguna juga mengambil masa untuk pergi ke stesen kereta api.

“Sekiranya kepanjangan landasan memuaskan serta dapat menjimatkan dua hingga enam jam, jadi saya berpendapat projek kereta api berkelajuan tinggi adalah jawapannya (boleh dilaksanakan), ” katanya.

Menjawab soalan pemberita mengenai rundingan kerajaan dengan Singapura untuk projek HSR dilaksanakan selepas tempoh itu, Tun Mahathir menjawab, “Buat masa ini, kita tidak akan membangunkannya. Kita telah memohon tempoh dua tahun sebelum kita merundingkan semula HSR. Pada masa ini, kerajaan tidak menawarkan sebarang kontrak, namun kita perlu membayar pampasan kepada Singapura kemudian.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required