Nissan Skyline bakal terima ProPILOT 2.0 – sistem pemanduan automatik tanpa perlu memegang stereng

Nissan Skyline bakal terima ProPILOT 2.0 – sistem pemanduan automatik tanpa perlu memegang stereng

Perlumbaan untuk menghasilkan kereta pemanduan sendiri semakin hari semakin sengit. Namun tahukah anda, sehingga kini tiada lagi pengeluar yang berani menyatakan bahawa sistem rekaan mereka yang telah pun dijual dipasaran tidak memerlukan anda untuk memegang roda stereng? Menerusi sistem pemanduan sendiri ProPILOT 2.0, Nissan nampak begitu berani untuk mengisytiharkan bahawa teknologi rekaan mereka ini adalah yang pertama di dunia membolehkan pemandu melepaskan tangan dari roda stereng ketika dipandu di lebuhraya.

Sistem berkenaan akan mula masuk ke pasaran bermula musim luruh tahun ini, dan model pertama yang akan menerimanya adalah Nissan Skyline V37 JDM – jangan salah faham bahawa GT-R R35 bukan lagi Skyline, dan model V37 ini adalah sedan yang dikenali di luar Jepun termasuk Malaysia dengan nama Infiniti Q50.

Walau bagaimanapun, pemandu hanya boleh melepaskan tangan mereka dari roda stereng sekiranya ProPILOT ini digunakan pada lebuh raya berbilang lorong. Untuk menggunakannya, pemandu terlebih dahulu perlu memasukkan destinasi mereka pada sistem navigasi. Apabila tiba pada kawasan di mana sistem ini boleh digunakan, ia akan memberitahu pemandu.

Nissan Skyline bakal terima ProPILOT 2.0 – sistem pemanduan automatik tanpa perlu memegang stereng

Jika pemandu bersetuju untuk menggunakannya, butang pada roda stereng perlu ditekan dan kereta akan dipandu oleh komputer dengan mengekalkan kedudukannya di tengah lorong serta jarak dengan kereta hadapan. Ia akan terus berfungsi sehingga susur keluar lebuh raya yang sepatutnya mengikut sistem navigasi.

Sistem ini sebenarnya hampir sama dengan sistem Autopilot yang diperkenalkan oleh Tesla, namun syarikat kereta elektrik tersebut masih lagi tidak mengisytiharkan bahawa pemandu boleh melepaskan terus tangan dari roda stereng.

Walau bagaimanapun, Nissan ProPILOT ini masih lagi belum diiktiraf sebagai sistem pemanduan sendiri tahap ke-3 kerana pemandu masih lagi perlu memantau pemanduan tersebut dan sentiasa bersedia mengambil alih sekiranya diperlukan – ia dilengkapi dengan pemantau pemandu bagi memastikan pemandu sentiasa berwaspada.

Sistem berkenaan juga akan menasihatkan pemandu untuk memotong kereta hadapan yang dipandu lebih perlahan dari kelajuan yang telah disetkan, sekiranya mengesan lorong sebelah kosong. Ia akan mengagak masa yang sesuai untuk memotong, di mana pemandu perlu memegang semula roda stereng dan menggerakkan tuil suis lampu isyarat membelok bagi memberitahu bahawa kawalan stereng akan diambil alih untuk memotong.

Keseluruhan sistem ini beroperasi bersandarkan berberapa komponen utama seperti kombinasi pelbagai kamera, penderia radar, penderia sonar, GPS serta peta 3D berdefinasi tinggi bagi membekalkan informasi sekeliling 360-darjah masa sebenar dan juga untuk memastikan kedudukan paling tepat kereta di atas jalan.

Menurut Nissan, sistem berkenaan akan menggunakan semua informasi yang diterima bagi memberikan pengalaman pemanduan yang lancar, seperti seorang pemandu yang berpengalaman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required