Nissan GT-R 2017 – Lebih premium, lebih berkuasa

nissan_ny2016_09-e1458787586373

Sembilan tahun selepas melakukan penampilan perdana peringkat dunia di Tokyo Motor Show 2007, kini Nissan GT-R telah diberikan peningkatan yang signifikan dan dipertontonkan di New York International Auto Show (NYIAS) 2016. Digambarkan sebagai “rombakan yang paling lengkap”, GT-R baharu ini tampil dengan imej yang lebih premium dan lebih berkuasa, dijangka akan mula dipasarkan pada musim panas ini sebagai model 2017.

Bahagian luaran mengalami suntikan yang lebih besar sejak model facelift 2010 ditampilkan. Di mana bahagian hadapan menerima rekaan gril Nissan V-Motion baharu dengan paten jejaring yang baharu, di samping spoiler lip yang dibentuk semula bagi memberikan kesegaran pada penampilannya. Corong udara palsu juga kini diletakkan di bawah lampu utama, yang turut menampilkan lampu nyalaan siang LED baharu.

Gril baharu “V-Motion” ini merupakan salah satu rekaan signatur terkini Nissan, yang sedikit diperbesarkan bagi memberikan lebih penyejukan pada enjin dan kini ia menampilkan kekemasan krom dan paten jejaring yang dipertingkatkan. Hud baharu dengan menampilkan garisan berkarakter dari bahagian gril turut diketengahkan, selain menambahkan kestabilan ketika memandu dalam kelajuan yang tinggi.

2017_nissan_gtr_29-e1458787640448

Melewati bahagian belakangnya, bonet juga ditampilkan dengan elemen baharu termasuk garisan yang bersambung pada gril ke arah badan jentera. Bampar belakang juga diprofil semula. Ciri aerodinamik turut diolah semula bagi memberikan rupa yang lebih tajam dan sporty, dan mampu memberikan daya seretan sehingga 0.26 Cd. Ambang sisi juga lebih menonjol keluar bagi membolehkan aliran udara lebih sempurna di sekeliling jentera, di samping menampilkan rim aloi 20-inci baharu.

Bahagian kabin juga diolah semula, dan turut menampilkan papan pemuka baharu (hanya kluster instrumen yang dikekalkan seperti model terdahulu) dan rekaan balutan keliling juga diaplikasikan bagi menambahkan rasa seperti dalam kokpit. Lapisan kusyen pada papan pemuka kini diperbuat daripada material yang lebih nipis bagi mengurangkan berat, begitu juga dengan tempat duduk hadapan yang juga lebih ringan tetapi masih mengekalkan keselesaan.

2017_nissan_gtr_41-e1458787829969

Memberikan sentuhan yang lebih premium, papan pemuka juga dibaluti kulit Nappa, begitu juga penampilan pedal penukar gear yang diposisikan pada bahagian belakang roda stereng tiga-jejari baharu, dengan bunyi yang telah dipertingkatkan.

Corong udara segi empat tepat berkembar di bahagian tengah turut ditampilkan (menggantikan corong bulat pada model terdahulu) bersama sistem hiburan baharu dengan skrin sesentuh lapan-inci. Butang kawalan audio dan navigasi turut dikurangkan dari 27 pada model terdahulu, kini menjadi 11, sementara tombol Display Command baharu pada terowong transmisi gentian karbon juga telah direka semula bagi memudahkan kawalan.

Di bawah hudnya, enjin VR38DETT 3.8 liter turbo-berkembar V6 dengan kawalan pemasaan-pencucuhan dan hamburan turbo ekstra boleh menghasilkan kuasa sehingga 565 hp pada 6,800 rpm dan tork 633 Nm dari 3,300 hingga 5,800 rpm. Ia meningkat sebanyak 15 hp dan 3 Nm berbanding model 2016, dan hampir lebih 90 hp berbanding GT-R yang asli.

Kesemua kuasa ini disalurkan pada GT-R 2017 dengan kuasa pendikit yang lebih unggul dari rev sederhana hingga tertinggi (melebihi 3,200 rpm). Pacuan disalurkan pada semua roda menerusi transmisi klac-berkembar enam-kelajuan yang dipertingkatkan dengan kawalan tukaran gear yang lebih lancar dan bunyi yang berkurangan. Malah ledakan pendikit juga adalah hasil kehadiran sistem ekzos titanium baharu yang lebih ringan dengan Active Sound Enhancement (ASE).

GT-R baharu ini juga dikatakan lebih mantap ketika melalui selekoh walau dalam kelajuan yang tinggi dan struktur keseluruhan badannya yang lebih kukuh dengan suspensi baharu bagi menambahkan pengendalian yang lebih jitu serta kestabilan yang terbaik.

Malah ia juga telah dipertingkatkan kelancaran pengendaliannya dan mengurangkan bunyi bising menyerapi masuk ke dalam kabin biar pun dalam apa jua kelajuan. Ini adalah hasil sistem Active Noise Cancellation dan material penebat bunyi baharu termasuk kaca cermin akustik.

Terdapat warna pilihan luaran badan yang baharu iaitu Blaze Metallic Orange, yang diaplikasi dengan proses empat peringkat dan upholstery kulit Rakuda Tan (bagi Premium Edition sahaja) seperti dalam foto yang dipaparkan, selain kulit warna Amber Red dan Ivory . Sesetengah pasaran turut menerima NissanConnect bersama navigasi, aplikasi mobil dan perkhidmatan kecemasan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required