VIDEO: HKS bersama Max Orido uji suspensi dan ekzos Toyota GR Supra A90 di Gunsai Touge

Dunia automotif Jepun buat masa ini tidak semeriah era 90’an dahulu. Pasaran JDM sekarang sedikit bosan kerana kurangnya model-model prestasi tinggi yang dihasilkan jenama-jenama tempatan. Jadi, jika ada satu model sport baharu keluar dalam pasaran, syarikat-syarikat tuner akan bergembira, dan mula melakukan pelbagai ujian dan talaan bagi menghasilkan pelbagai produk aftermarket.

Ramai yang mempersoalkan kenapa Toyota menggunakan platform yang sama dengan BMW Z4 (padahal telah berkali-kali diterangkan oleh ketua Jurutera, Tetsuya Tada) untuk projek Supra generasi baharu ini. Namun saya percaya, dunia tuner Jepun tentunya menganggap Supra berkenaan sebagai rahmat, membolehkan mereka terus berkarya menghasilkan produk-produk prestasi tinggi baharu.

Toyota Supra A90 ini sebenarnya baharu sahaja dilancarkan untuk pasaran Jepun minggu lalu, namun pada awal tahun ini, dua buah Supra telahpun dihasilkan untuk kejohanan drift D1GP oleh tuner-tuner bebas. Dan seperti anda boleh lihat dalam video di atas, HKS dengan bantuan drifter serta pemandu Super GT yang sinonim dengan Supra, Manabu ‘Max’ Orido kini sedang menguji berberapa kelengkapan baharu untuk Supra A90 berkenaan.

VIDEO: HKS bersama Max Orido uji suspensi dan ekzos Toyota GR Supra A90 di Gunsai Touge

Ujian ini dilakukan di Gunma Cycle Sports Center atau Gunsai Touge, menandakan kelengkapan yang dibangunkan ini turut boleh digunakan di jalan raya biasa. Komponen yang diuji adalah muffler prototaip HKS untuk sistem ekzos, dan juga set suspensi boleh laras HKS yang dibangunkan bagi membolehkan ia berfungsi dengan sistem suspensi adaptif Supra.

Selain dari dua komponen tersebut, Supra yang diuji ini turut menampilkan rim Advan GT berdiameter 19-inci berwarna putih, dibaluti tayar Advan Neova AD08R.

Berdasarkan kabin yang menerima upholsteri kulit merah, model yang diuji ini adalah dari versi tertinggi Supra RZ. Dalam keadaan standard, varian ini dijana oleh enjin petrol turbo 3.0 liter enam-silinder sebaris yang menghasilkan 340 PS dan tork maksima 500 Nm. Kuasa dihantar sepenuhnya ke roda belakang menerusi kotak gear lapan kelajuan automatik, lengkap dengan LSD adaptif diberikan pada gandar belakang.

Pasaran Jepun turut menerima dua model Supra yang ‘lebih murah’ yang dijana oleh enjin 2.0 liter empat-silinder turbo. Model paling asas Supra SZ menjana 197 PS/320 Nm, manakala versi pertengahan Supra SZ-R dibekalkan dengan kuasa 258 PS/400 Nm dari enjin yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required