Honda Civic Type OveRland – FK8 versi rali

Honda Civic Type OveRland – FK8 versi rali

Selain dari Civic Type RR, Honda UK sebenarnya telah menyiapkan satu lagi kereta konsep berasaskan Civic Type R FK8 tahun ini digelar Civic Type OveRland. Seperti namanya, model ini menampilkan pengubahsuaian yang jauh berbeza dari FK8 lain – ia dijadikan sebuah jentera yang boleh bergerak laju pada permukaan off-road.

Civic Type R yang kelihatan seperti sebuah kereta rali ini dihasilkan dengan kerjasama dari Ralph Hosier. Masih mengekalkan enjin 2.0 liter VTEC Turbo berkuasa 320 PS/400 Nm, Type OveRland ini menerima pengubahsuaian yang begitu ekstensif pada bahagian suspensi dan ditala bagi membolehkan bahagian belakangnya membuang setiap kali pedal pendikit diangkat.

Bersama rim rali Compomotive yang ringan dan juga tayar off-road dari BFGoodrich, Civic Type OveRland ini adalah 4-inci lebih tinggi dari model standard.

Pemadanan suspensi yang mempunyai strok lebih jauh bersama tayar lebih besar pada Civic berkenaan juga memerlukan ia menerima kit badan lebih lebar. Ralph Hosier telah melebarkan kereta ini dengan memberikan fender berkotak seakan kereta-kereta rali WRC dan R5 terkini.

Spoiler bampar hadapan dan skirt sisi ditanggalkan bagi mendapatkan kelegaan tanah lebih baik, dan gril hadapan direka semula bagi menempatkan bar lampu LED tambahan. Sepasang liang udara tambahan turut dilengkapkan pada bonet hadapan bagi memberikan rupa lebih lasak.

Pada bahagian dalaman, jentera yang kelihatan seakan kereta Rali Dakar ini turut diberikan rollcage dan juga tayar gantian, bersama tali pinggang keledar perlumbaan lima-poin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required