Honda Civic Type RR – 2.0L Turbo, 400 hp/500 Nm!

Honda Civic Type RR – 2.0L Turbo, 400 hp/500 Nm!

Sekali tengok, macam tiada apa yang berbeza antara kereta ini dengan Civic Type R FK8 yang lain, kecuali rim yang berbeza. Untuk pengetahuan anda, ini adalah model konsep milik Honda UK digelar Honda Civic Type RR, dihasilkan bersama Team Dynamic Motorsport iaitu firma yang sama menguruskan Honda Halfords Yuasa Racing Team dalam Kejohanan Touring Car British (BTCC).

Kereta ini juga masih lagi ‘halal’ untuk digunakan di jalan raya, dan masih dijana enjin K20C1 2.0 liter VTEC Turbo bersama kotak gear manual enam-kelajuan manual. Apa yang luar biasa, enjin tersebut sebenarnya telah ditala bagi menghasilkan kuasa 400 hp dan tork maksima 500 Nm, atau lebih 80 hp/100 Nm lebih buas dari versi standard!

Bagi mengekstrak kuasa tambahan berkenaan, unit pengecas turbo asal masih dikekalkan. Tetapi sistem kemasukan udara telah menerima kelengkapan binaan khas dari ITG, bersama unit intercooler lebih besar dari PWR. Sistem ekzos turut diubahsuai dengan pemadanan sistem baharu dari Scorpion (dengan gegelang merah unik pada tip ekzos tengah) dan catalytic converter sport dari Dream. Kemudian, sistem pengurusan enjin tersebut diperkemaskan kembali dengan kotak komputer Superchip ECU yang memberikan talaan lebih agresif.

Honda Civic Type RR – 2.0L Turbo, 400 hp/500 Nm!

Honda UK tidak mendedahkan prestasi pecutan 0-100 km/j Civic Type RR ini, namun kelajuan maksimanya didakwa mampu mencecah 281 km/j. Oleh itu, sistem pengendalian kereta ini turut dirombak bagi memastikan ia masih boleh dikawal dengan kuasa sekitar 25% lebih liar dari sebelum ini.

Set suspensi asal telah ditukar kepada suspensi boleh laras Pro Sport dari Eibach, yang bukan sahaja menjadikan Civic ini 20 mm lebih rendah dari asal, malah talaannya juga dibuat untuk lebih fokus pada pemanduan litar. Dan bagi memastikan kesemua kuasa dari enjin diterjemahkan ke permukaan jalan, Civic Type RR dipadankan dengan tayar semi-slick Dunlop DZ03G, membaluti rim Team Dynamics Pro-Race yang sangat ringan berdiameter 19-inci.

Hampir tiada perubahan ditampilkan pada bahagian luaran. Manakala pada bahagian dalaman, tempat duduk hadapan digantikan dengan tempat duduk bucket Cobra Nogaro dengan upholsteri rekaan khas Team Dynamic, sementara tempat duduk belakang pula telah dicabut.

Honda Civic Type RR – 2.0L Turbo, 400 hp/500 Nm!

Honda Civic Type R baharu sahaja kehilangan mahkotanya sebagai kereta pacuan roda hadapan terpantas di litar Nürburgring minggu ini, adakah Type RR boleh digunakan untuk merampas kembali gelaran berkenaan dari Renault Megane RS Trophy-R? Secara teori, tidak boleh kerana ini adalah kereta konsep ‘one-off’ dan tidak dijual kepada umum.

Lain pula cerita kalau tiba-tiba Honda membuat keputusan untuk menjadikan ia sebuah model produksi edisi terhad, seperti apa yang Renault buat pada Megane RS yang menghasilkan versi Trophy-R berkenaan hanya berberapa ratus unit, dengan berberapa pengubahsuai ekstrem dari Megane RS Trophy standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required