Honda Halfords Yuasa Racing akan meneruskan cabaran di kejohanan Touring Car British (BTCC) tahun ini dengan jentera baharu Honda Civic Type R FK8, menggantikan jentera Civic Type R FK2R tahun lalu. Jentera baharu ini telah membuat penampilan sulung di litar Parcmotor Castellolí, Barcelona, Sepanyol ketika sesi ujian shakedown pertamanya.

Bagi musim BTCC yang bakal bermula dengan pusingan pertama 8 April ini di litar Brands Hatch, juara tiga-kali Matt Neal masih lagi kekal memandu untuk Halfords Yuasa Racing. Namun rakan sepasukan musim lalu, Gordon Shedden yang juga juara BTCC sebanyak tiga kali meninggalkan kejuaraan ini untuk berlumba di piala Touring Car dunia, memandu Audi RS3.

Tempat Shedden bakal digantikan oleh seorang muka baharu dalam BTCC iaitu Dan Cammish. Pelumba British tersebut sebelum ini berlumba dalam kejohanan Porsche Supercup dan juga juara dua-kali untuk kelas Carrera Cup.

“Ia merupakan usaha yang besar oleh pasukan setelah berakhirnya musim lalu untuk beralih ke Honda Civic Type R baharu ini dan untuk melihat hasilnya merupakan perasaan yang hebat,” kata pengurus pasukan, James Rodgers. “Kereta ini memberikan platform cemerlang untuk dikerjakan dan kami pasti ia akan membuktikan pakej yang berpotensi apabila ia mula berlumba di litar dengan bersungguh-sungguh di Brands Hatch nanti.”

“Jika kereta ini laju seperti rupanya jadi kami akan berada dalam keadaan yang sangat baik untuk musim ini,” kata Matt Neal pula. Manakala Cammish pula menyatakan keterujaannya untuk musim ini dengan berkata, “duduk di kokpit untuk kali pertama akan menjadi detik yang membanggakan buat saya.”

Tahun lalu, gelaran juara untuk kategori pemandu dibolot oleh Ashley Sutton dari pasukan Adrian Flux Subaru Racing, memandu jentera wagon Subaru Levorg GT. Manakala Shedden dan Neal pula terpaksa berpuas hati di tempat keempat dan ketujuh. Dengan jentera baharu ini, pasukan Halfords Yuasa Racing berharap mereka bakal memperbaiki keputusan berkenaan untuk musim 2018.