Masih ramai pemandu e-hailing belum ambil lesen PSV

Masih ramai pemandu e-hailing belum ambil lesen PSV

Kementerian Pengangkutan mengesahkan, pengambilan Lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) di kalangan pemandu perkhidmatan e-hailing masih kurang menggalakkan biar pun kerajaan memberikan kelonggaran masa untuk berbuat demikian.

Menurut Timbalan Menteri Datuk Kamaruddin Jaafar, kerajaan mengalakkan pemandu e-hailing mendapatkan lesen PSV sebelum tarikh penguatkuasaannya 12 Julai ini.

“Kita mengalakkan supaya mereka yang terlibat menjadi pemandu e-hailing ini segera melalui proses perolehan lesen PSV. Masih belum ramai lagi (yang belum berbuat demikian). Jadi kita cuba mengalakkan malah memberi kemudahan kepada mereka melalui proses ini,” katanya kepada Bernama bagi mengulas mengenai sambutan pemandu perkhidmatan e-hailing, terhadap langkah yang diambil kementerian itu yang bersedia memberi kelonggaran masa kepada mereka untuk menghabiskan kursus enam jam bagi mendapatkan lesen PSV.

Antara perkara yang dipermudahkan ialah membolehkan pemandu e-hailing menjalani kursus dalam talian dan tidak perlu ke kelas, diberi masa anjal menghabiskan kursus selama enam jam secara berperingkat serta satu jam peperiksaan ujian berkomputer.

Kamaruddin turut berkata susulan langkah berkenaan tiada alasan untuk mereka tidak mengambil lesen PSV. Tambahnya lagi, tindakan undang-undang akan dikenakan terhadap pemandu e-hailing yang didapati tidak memiliki lesen PSV selepas ia dikuatkuasakan.

“Kementerian telah membuat keputusan bahawa hanya pemegang lesen PSV sahaja boleh menjadi pemandu e-hailing. Sekiranya mereka tidak mempunyai lesen secara tidak langsung, mereka telah melanggar peraturan menjadi pemandu. Semua ini tertakluk dalam undang-undang Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sama ada mereka adalah pemandu teksi dan pemandu e-hailing tidak mempunyai lesen, maka kesalahan dan hukuman tetap sama,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required