Honda NSX Type R generasi baharu akan muncul di Tokyo Motor Show tahun ini dengan kuasa 650 hp?

Honda NSX Type R generasi baharu akan muncul di Tokyo Motor Show tahun ini dengan kuasa 650 hp?

Hampir tiga tahun lalu, ada ura-ura mengatakan Honda bakal menghidupkan kembali NSX Type R berdasarkan Honda/Acura NSX generasi terkini. Terbaharu, desas-desus berkenaan bertiup lagi, kali ini lebih kencang mengatakan ia akan membuat kemunculan sulung pada Tokyo Motor Show yang akan berlangsung Oktober tahun ini.

Berita berkenaan dilaporkan oleh Forbes, dan mendakwa NSX hardcore tersebut akan dibekalkan dengan kuasa setinggi 650 hp, dengan kit aerodinamik diinspirasikan dari jentera perlumbaan sebenar NSX-GT seperti spoiler belakang dan splitter udara hadapan. Ia juga dikhabarkan akan menerima suspensi lebih keras bersama sistem brek karbon-seramik, dan bakal dijual pada harga sekitar US$200,000 (RM840k).

Laporan berkenaan tidak memperincikan unit janakuasa yang akan digunakan pada NSX Type R berkenaan tetapi menyebut ia mungkin boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa tidak sampai tiga saat. Pada model standard, NSX dijana enjin 3.5 liter V6 turbo berkembar bersama motor elektrik di belakang serta pada gandar hadapan, bagi membolehkan ia mencapai kuasa maksima 573 hp/645 Nm dengan sistem pacuan semua roda SH-AWD, dan memecut dari 0-100km/j dalam masa 3.1 saat.

Walau bagaimanapun, portal Motor1 telah menghubungi jurucakap Acura bagi mengesahkan apa yang dilaporkan oleh Forbes ini dan dia menyifatkan ia sebagai “spekulatif dan tidak mempunyai informasi berkenaan sumber. Walaupun kami tidak mempunyai pengumuman mengenai pelan masa hadapan untuk NSX, kami gembira bahawa casisnya telah dipertingkat dengan pilihan warna yang kini lebih banyak untuk model tahun 2019 telah meningktakan jualannya di Amerika Syarikat sebanyak 42%.”

Sebelum ini, ketua pembangunan dinamik NSX Nick Robinson pernah berkata bahawa sekiranya projek NSX Type R ini menjadi kenyataan, motor elektrik pada bahagian belakang akan dikekalkan, tetapi unit pada bahagian hadapan akan dicabut bukan sahaja untuk mengurangkan beratnya, malah ia akan menjadikan kereta ini sebagai jentera berenjin tengah pacuan belakang (MR) sejati seperti NSX Type R generasi NA1 dan NA2.

GALERI: Acura NSX 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required