VIDEO: Honda NSX-GT diuji di litar Autopolis

Setelah didedahkan minggu lalu, kini Honda menyiarkan pula episod pertama siri video istimewa berkisar pembinaan Honda NSX yang direka untuk perlumbaan Super GT iaitu NSX-GT.

Dalam video berdurasi 51-saat ini, dapat disaksikan kru pasukan Honda Racing sibuk menyediakan jentera berkenaan untuk diuji di Litar Antarabangsa Autopolis, Jepun. Klip itu juga menonjolkan badan NSX-GT tersebut yang dipenuhi dengan komponen binaan gentian-karbon, serta bunyi enjinnya yang sangat mengujakan.

Untuk memastikan jentera ini memenuhi undang-undang perlumbaan Super GT, enjin asal 3.5 liter V6 turbo berkembar serta motor-motor elektrik perlu ditukar kepada enjin 2.0 liter empat silinder dengan pengecas turbo. Walaupun berkapasiti lebih kecil, enjin berkenaan mampu menghasilkan kuasa 590 hp, dan nisbah kuasa kepada kapasiti enjin mencapai hampir 300 hp untuk setiap liter.

Dengan penyisihan sistem hibrid, kuasa dari enjin NSX-GT ini hanya memacu roda belakang. Ia turut diberikan kit-kit aero agresif yang terdiri dari splitter pada bampar hadapan, diffuser pada bampar belakang serta spoiler belakang, yang kesemuanya bersaiz besar. Ia turut diberikan ruang roda yang besar dengan rekabentuk aerodinamik.

Apabila ditimbang bersama pemandu, tetapi tanpa sebarang minyak, NSX-GT ini hanya mencatat berat bersih 1,049 kg. Ia akan bersaing dalam perlumbaan dengan Lexus LC GT500 dan Nissan GT-R dalam merebut gelaran kejuaraan Super GT.

GALERI: Honda NSX-GT



GALERI: Honda NSX di Tokyo Motorshow

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required