Honda NSX Type-R – bakal dibina dengan konsep MR?

Honda-NSX-TMS-40_BM

Seperti yang dilaporkan Autocar UK, Ketua pembangunan dinamik NSX Nick Robinson berkata Honda berkemungkinan akan menghasilkan Honda NSX Type-R pada masa akan datang. Walaupun belum diberi lampu hijau, tetapi ada “keinginan besar” dari Honda sendiri untuk menghasilkan kereta tersebut. Honda hadir dengan NSX baharu sebagai satu usaha untuk kembali semula membina kereta-kereta sports tulen, dan menjadikan NSX sebagai permulaan untuk membina kereta yang lebih hebat. Justeru, pembinaan NSX Type-R merupakan “langkah pertama yang logik”.

Menurut Nick lagi, untuk mengurangkan berat keseluruhan versi Type-R tersebut, ia mungkin tidak disertakan dengan motor elektrik 72 hp dibahagian hadapan serta bateri yang berkaitan, menjadikan kereta tersebut sebuah Supercar enjin tengah berpacuan belakang (Mid-Engine Rear wheel drive atau MR), seperti NSX terdahulu. Ini merupakan langkah pertama untuk mengurangkan beratus kilogram berat keseluruhan NSX yang sekarang ini mencecah 1,725 kg.

Motor elektrik dibahagian belakang yang juga bertindak sebagai alternator, motor penghidup, roda tenaga, serta membantu respon enjin V6 3.5 liter twin-turbo pada tahap low end akan dikekalkan. Namun ia bakal memberikan pengurangan berat yang agak banyak memandangkan berat untuk sistem hibrid NSX ini sahaja mencecah 150 kg.

Lebih banyak lagi berat yang akan dikurangkan melalui penggunaan material yang lebih ringan. Sistem aerodinamik aktif yang asalnya dipasang pada NSX standard juga akan mungkin akan dilengkapi pada model Type-R. “Kami adalah Honda, jadi kos adalah diambil kira [untuk kereta biasa], tetapi untuk keluaran terhad? apa salahnya?” ujar Robinson.

Honda-NSX-TMS-48_BM

NSX standard juga boleh dipandu dengan hanya pacuan belakang, dakwa Robinson dimana jika ia dalam mod ‘maintenance‘, sistem ABS dan kesemua bantuan motor elektrik akan dimatikan. Pengendalian dan sistem stereng telah ditala untuk berfungsi bersama sistem pacuan semua roda, jadi ia akan terasa ganjil dalam mod ini. “Ia adalah jentera Drift“, tambah beliau.

Sebenarnya, NSX baharu pacuan belakang sudah pun mengambil bahagian dalam perlumbaan tahunan Pikes Peak Hill Climb tahun ini, dipandu adik Nick sendiri iaitu James Robinson. Agak berbeza dari model yang hampir standard dipandu Nick dalam acara yang sama, versi yang diubahsuai secara drastik tersebut membuang sepenuhnya sistem hibrid NSX.

Enjin V6 tersebut juga dilengkapkan dengan Superchager untuk membantu tork pada tahap low end. Dengan dikuasakan dua pendesak induksi (Supercharger dan Turbo), enjin tersebut mampu menghasilkan kuasa lebih dari enjin V6 500 hp sedia ada.

Versi roadster untuk NSX biasa turut disahkan akan diproduksi selepas model coupe, dengan sedikit penalti pada ketegaran keseluruhan badan kereta. Versi coupe turut hadir dengan opsyen bumbung gentian karbon, yang mengurangkan berat sebanyak 5 kg tetapi tidak menjejaskan ketegaran keseluruhan kereta. “Saya masih tidak yakin dengan versi convertible, tetapi ia tidak mustahil,” ujar Robinson.

GALERI: Honda NSX di Tokyo 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required