WCE: Jajaran Hutan Melintang-Teluk Intan mula dibuka jam 6 petang hari ini – tiada tol hingga dimaklumkan

WCE: Jajaran Hutan Melintang-Teluk Intan mula dibuka jam 6 petang hari ini – tiada tol hingga dimaklumkan

Timbalan Menteri Kerja Raya, Mohd Anuar Mohd Tahir, mengumumkan Seksyen 8, jajaran Lebuhraya Persisiran Pantai Barat (WCE) Banting-Taiping, dari persimpangan Hutan Melintang ke Teluk Intan sepanjang 19.1 km dibuka secara rasmi kepada pengguna jalan raya bermula jam 6 petang, hari ini.

Memetik laporan Berita Harian, Mohd Anuar berkata, jajaran pertama yang dibuka itu juga tidak akan dikenakan bayaran tol sehingga kerajaan membuat keputusan berkenaan dasar pengenaan tol dan kadar tol bagi lebuh raya berkenaan.

“Kita cuba sedaya upaya untuk membuka jajaran yang kritikal ini untuk digunakan oleh pengguna untuk pulang beraya di kampung masing-masing dan akan membantu mengurangkan tekanan trafik pada musim perayaan ini. Pembukaan jajaran Seksyen 8 yang direka bentuk laluan dua lorong dua hala bakal menjadi laluan pintasan kepada penduduk setempat sekitar Sabak Bernam di Selangor, Bagan Datuk, Hutan Melintang, Teluk Intan dan Sitiawan di Perak.

WCE: Jajaran Hutan Melintang-Teluk Intan mula dibuka jam 6 petang hari ini – tiada tol hingga dimaklumkan

“Jajaran ini juga dapat memendekkan masa perjalanan dengan anggaran 11 minit berbanding penggunaan laluan FT 005 (Klang-Teluk Intan) dan turut disediakan kemudahan awam seperti surau dan bilik air bersebelahan Plaza Tol Hutan Melintang dan Plaza Tol Teluk Intan,” katanya.

Menurutnya lagi, pembukaan Seksyen 8 itu bersifat setempat namun apabila WCE siap sepenuhnya ia bakal menjadi sistem penyuraian trafik dan laluan alternatif kepada Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), terutama pada musim perayaan.

“Bagi jajaran Seksyen 9 dan 10, iaitu persimpangan daripada Lekir ke Beruas sejauh 44 km pula dijangka akan dibuka selewat-lewatnya pada Ogos ini dan setakat ini ia sudah siap 95%. Jajaran WCE akan dibuka secara berperingkat dan untuk keseluruhannya, ia akan beroperasi sepenuhnya pada hujung tahun depan,” katanya yang turut menasihati pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal supaya tidak menggunakan jajaran WCE yang belum dibuka kepada awam.

“Saya menerima maklumat bahawa ada penunggang motosikal yang menggunakan jajaran WCE sama ada untuk tujuan santai, berlumba atau memang digunakan (untuk urusan harian). Ia tidak boleh dilakukan kerana sekiranya berlaku sesuatu kemalangan ia tidak dilindungi insurans kerana jajaran belum diwartakan biarpun jalan nampak sudah cantik dan elok, jadi saya nasihatkan jangan guna mana-mana seksyen yang belum dibuka secara rasmi,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required