Lebuhraya WCE – laluan 19 km dari Hutan Melintang ke Teluk Intan akan dibuka sebelum Hari Raya Aidilfitri

Lebuhraya WCE – laluan 19 km dari Hutan Melintang ke Teluk Intan akan dibuka sebelum Hari Raya Aidilfitri

Perkembangan terkini berkenaan Lebuhraya Persisiran Pantai Barat (WCE) – Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) Datuk Sr Aziz Abdullah mengesahkan bahawa laluan dari Hutan Melintang ke Teluk Intan dijangka akan dibuka sebelum perayaan Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

“Insya-ALLAH satu lawatan dan pengumuman rasmi akan disampaikan oleh Timbalan Menteri pada Jumaat ini, apa-apa pun Insya-ALLAH dijangka sebelum Aidilfitri laluan tersebut akan dibuka,” katanya dalam laporan Sinar Harian semalam.

Laluan dari Hutan Melintang ke Teluk Intan sepanjang 19 kilometer tersebut adalah sebahagian dari Lebuhraya WCE yang di bina sejauh 233 km merentasi Selangor dan Perak.

Ia bermula dari Jalan Banting – KLIA (B18) Selangor hingga Persimpangan Bertingkat Tanjong Karang sepanjang 93.8km manakala di Perak bermula dari Jalan Persekutuan (FR5) di Hutan Melintang ke Plaza Tol Changkat Jering sepanjang 139.2km.

Bagi jajaran Lebuhraya WCE di Perak mempunyai empat Seksyen iaitu Seksyen 8 (persimpangan Hutan Melintang-Teluk Intan), Seksyen 9 (persimpangan Lekir-Changkat Cermin), Seksyen 10 (persimpangan Changkat Cermin-Beruas) dan Seksyen 11 (persimpangan Beruas-Taiping Selatan).

Ia juga mempunyai 21 persimpangan bertingkat bersama dengan 20 plaza tol selain turut dihubungkan dengan lebuhraya sedia ada seperti PLUS, SKVE, NKVE, NNKSB, LATAR, KESAS demi memenuhi keperluan trafik di laluan utama.

Sebelum ini ia dilaporkan akan dibuka sepenuhnya sebelum Aidilfitri tahun ini, namun disebabkan pelbagai masalah antaranya insiden tiga paip utama pecah berhampiran tapak pembinaannya di Klang baru-baru ini menyebabkan ianya ditangguhkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required