Pemasangan tempatan bagi Proton X70 sedang diuji

Pemasangan tempatan bagi Proton X70 sedang diuji

Dalam perkembangan terbaru berkaitan kesediaan pemasangan tempatan model Proton di Tanjung Malim, syarikat itu memaklumkan naik taraf kemudahan yang bernilai RM1.2 bilion itu semakin hampir siap dibina. Dan, ketika ini, kerja-kerja percubaan pemasangan telah pun dijalankan untuk model X70.

Bahagian-bahagian seperti semakan akhir, mengecat dan pemasangan bagaimanapun masih dalam fasa disiapkan sepenuhnya. Bagaimanapun, jurutera dan pekerja pengeluaran Proton sudah boleh menjalankan proses percubaan pemasangan kenderaan secara semi automatik untuk tujuan mendapatkan pendedahan serta pengalaman awal bagi proses pengeluaran SUV Proton X70 CKD kelak.

Perlu jelas, bahawa yang sedang dilakukan ini ialah percubaan bagi kerja-kerja pemasangan tempatan kelak, dan bukannya pengeluaran sebenar bagi unit CKD X70 yang akan diperkenalkan. Unit X70 yang digunakan dalam gambar berkenaan juga sangat mirip dengan versi CBU yang ada ketika ini. Lain halnya dengan unit CKD nanti, yang khabarnya akan turut menerima sedikit kelainan dari sudut rekaan dan lokalisasi lainnya. Itu kita perlu tunggu bila versi CKD ini dikeluarkan secara rasmi untuk tahu lebih lanjut.

“PROTON berhasrat untuk memulakan pengeluaran X70 di Tanjung Malim pada separuh kedua tahun ini, jadi kami berusaha keras untuk memastikan sasaran itu dicapai. Ini akan menjadi pencapaian yang luar biasa kerana dalam masa kurang dari dua tahun sejak perjanjian antara DRB-Hicom dan Geely ditandatangani, Proton telah mencapai kejayaan penting dalam usaha bersama kami untuk mengembalikan jenama ini kembali kepada kedudukan yang dikenali,” jelas Pengerusi Proton, Dato’ Sri Syed Faisal Albar.

Pemasangan tempatan bagi Proton X70 sedang diuji

April lalu dalam satu sesi bersama media, Syed Faisal memaklumkan bahawa pemasangan tempatan (CKD) bagi X70 adalah mengikut jadual dan model berkenaan akan diperkenalkan dalam tahun ini. Berkaitan kadar kandungan tempatan (local content) yang akan dilakukan terhadap X70 CKD nanti, tidak ada anggaran peratusan yang didedahkan.

“Tetapi, ciri seperti sistem GKUI yang digunakan ketika ini antara perkara yang akan diberikan kemaskini dan disesuaikan untuk pengguna tempatan,” tambah beliau. Sebagai contoh, sistem peta yang menjadi sebahagian daripada sistem berkenaan pada X70 ketika ini menggunakan versi dari Baidu yang dibangunkan di China.

“Kerja-kerja naik taraf dan persiapan di kilang Proton di Tanjung Malim untuk menampung pemasangan CKD X70 berjalan seperti dirancang dan hampir selesai. Selepas ini, ujian pemasangan kenderaan akan dilakukan serta memperkemaskan proses terlibat untuk memastikan kualiti berada pada tahap tertinggi. Begitu juga dengan untuk mempersiapkan vendor-vendor terlibat untuk tujuan ini,” ujar beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required