Toyota GR Super Sport – model produksi jalan raya akan menerjah pasaran, sah sertai musim baharu WEC

Toyota GR Super Sport – model produksi jalan raya akan menerjah pasaran, sah sertai musim baharu WEC

Hujung minggu lalu, Toyota telah mempertahankan gelaran juara Le Mans 24 Jam dengan kemenangan bergaya 1-2 di Circuit de la Sarthe. Bukan itu sahaja, kejayaan pada pusingan terakhir FIA World Endurance Championship (WEC) itu turut mengesahkan trio sebastien Buemi, Fernando Alonso dan Kazuki Nakajima sebagai juara kategori pemandu untuk musim ini, manakala juara untuk kategori pengeluar sudahpun disahkan milik pasukan tersebut lebih awal di pusingan Spa Francorchamps Mei lalu.

Tahun ini merupakan musim WEC terakhir yang menampilkan kategori prototaip LMP1 sebagai kategori tertinggi siri perlumbaan ketahanan tersebut. Musim hadapan, FIA telah memperkenalkan kategori baharu bagi menggantikan LMP1, dikenali sebagai Hypercars.

Untuk kategori Hypercars ini, pasukan yang bertanding perlu menggunakan kereta lumba berasaskan kereta-kereta yang sah digunakan pada jalan raya dan dijual dalam pasaran – pengeluar perlu menghasilkan sekurang-kurangnya 20 unit model ‘homologation special’ untuk di jual kepada orang awam dalam tempoh dua tahun.

Adakah Toyota akan bersara dari WEC kerana undang-undang baharu ini? Tidak, kerana Gazoo Racing telah mengesahkan bahawa mereka akan terus berjuang dan akan menggunakan kereta lumba baharu berdasarkan model konsep GR Super Sport. Menurut Gazoo Racing, kedua-dua versi kereta tersebut – produksi jalan raya dan juga jentera perlumbaan sebenar – kini sedang dibangunkan secara itensif di Pusat Teknikal Toyota City, Higashi Fuji dan juga di Toyota Motorsport GmbH, Cologne Jerman.

Ujian litar dan nama kereta lumba tersebut akan didedahkan selepas ini, dan ujian tersebut dijangkan akan bermula tahun hadapan sebelum bermulanya kejohanan WEC untuk musim 2020-2021. Manakala perincian untuk model produksi jalan raya GR Super Sport pula akan diumumkan dalam masa terdekat.

“Bagi Toyota Gazoo Racing, pertandingan era baharu ini merupakan peluang keemasan untuk menunjukkan kebolehan kami bukan sahaja sebagai pasukan lumba yang bersaing dengan pasukan-pasukan terbaik lain dalam lapangan ini, tetapi sebagai pengeluar kereta sport. Saya percaya saya bersama peminat dan pesaing-pesaing dalam mengalu-alukan peraturan baharu ini dan tidak sabar untuk masuk ke era yang mengujakan dalam WEC dan di Le Mans,” kata presiden Gazoo Racing, Shigeki Tomoyama.

Kereta konsep berkenaan sebenarnya telah didedahkan di Tokyo Auto Salon dan Le Mans tahun lalu. GR Super Sport Concept dijana oleh enjin 2.4 liter V6 dengan dua pengecas turbo, dan turut disokong Toyota Hybrid System-Racing (THS-R). Gabungan tersebut membolehkan kereta ini menjana 1,000 hp seperti jentera LMP1 TS050 Hybrid sedia ada.

“Bertanding di WEC, salah satu siri sukan bermotor yang paling mencabar, dan berlumba di Le Mans – salah satu perlumbaan yang ikonik – membantu kami untuk memajukan pembangunan teknologi hibrid eletrik yang menjadi peneraju dunia dan membolehkan kami memindahkan pengetahuan yang kami perolehi ke kereta produksi kami,” kata Tomoyama lagi.

“Serentak dengan industri automotif yang kini menghampiri era perubahan yang besar, kami akan meneruskan minat kami untuk memnghasilkan kereta yang benar-benar mengujakan. Tidak kira bagaimana teknologi elektronik dan digital akan terus merubah kenderaan, kami akan memastikan kereta kami tidak menjadi sekadar satu lagi komoditi.

“Kami mulakan projek ini kerana kami percaya dengan menghasilkan kereta super sport yang memberikan penampilan seperti TS050 Hybrid akan menampakkan Toyota sebagai jenama yang terlibat dalam WEC. Dan pada satu tahap pada masa terdekat, pelanggan akan mempunyai peluang untuk memandu jentera hebat ini dan merasa kuasa yang begitu menakjubkan serta prestasi pemanduan,” jelas Tomoyama.

GALERI: GR Super Sport Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required