Proton Saga facelift 2019 berdasarkan versi FLX?

Proton Saga <em>facelift</em> 2019 berdasarkan versi FLX?
Selepas Persona, Iriz dan Exora yang beri peningkatan untuk tahun 2019, kini bukanlah rahsia bahawa model paling asas dan “mesra poket” dalam barisan kenderaan keluaran Proton, Saga turut akan menerima pembaharuan. Cuma, setakat ini, masih belum ada apa-apa yang disahkan atau diketahui secara terperinci, melainkan sudah pernah dilihat sedang menjalani ujian.

Sementara menunggu perubahan penampilan sebenar yang dilakukan terhadap Saga, Theophilus Chin seperti selalu-selalu memberikan sedikit bayangan terhadap model yang dipertingkatkan itu — kali ini dengan menjadikan Proton Saga FLX 2011 sebagai rujukannya (walaupun yang terbaru nanti hampir pasti akan disandarkan asasnya pada model Saga versi 2016).

Proton Saga <em>facelift</em> 2019 berdasarkan versi FLX?

Untuk itu, rekaan keseluruhan Saga FLX sangat jelas masih dikekalkan. Bezanya, di dalam imej ini ia diberikan perubahan pembaharuan seperti apa yang boleh kita jangkakan terhadap peningkatan yang akan diberikan nanti. Ini termasuk gril “Infinite Weave” dan bahagian bampar yang direka semula – diberi kemasan krom merentangi kelebaran kereta berkenaan.

Grafik pada lampu utama juga telah diubah dan menggunakan jenis projektor dan DRL yang menarik. Di belakang pula, lampunya diberikan saiz yang lebih besar, dengan lambang Proton yang digantikan dengan tulisan pada bahagian ruang nombor plat. Bampar pula turut diadakan corong udara hiasan dan kemasan hitam berkilat.

Proton Saga <em>facelift</em> 2019 berdasarkan versi FLX?

Bukan setakat itu sahaja; bahagian dalaman juga ada pembaharuan yang dibayangkan oleh beliau. Ini termasuk bahagian kluster instrumen yang direka semula dengan paparan multi-info tengah yang lebih besar, cermin pandang belakang tanpa bingkai, tuil gear seperti X70 dan skrin sentuh untuk sistem infotainmen dengan Global Key User Interface (GKUI) dari Geely. Stereng pula dipinjam dari Iriz/Persona.

Untuk bahagian enjin, Saga versi terbaru nanti dijangka masih akan mengekalkan unit 1.3 liter VVT dengan janaan 94 hp/120 Nm dengan pilihan kotak gear CVT atau manual lima-kelajuan – tentunya dengan beberapa lagi kemaskini dari aspek lainnya untuk menjadikan pemanduan Saga lebih menarik untuk versi facelift nanti. Jadi macam mana, menarik tah Saga FLX “facelift” ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required