Generated by pixel @ 2019-06-21T12:53:29.440125

Selain dari perlumbaan bercorak touring car yang dikenali sebagai Supercars (sebelum ini V8 Supercars), Australia turut popular dengan perlumbaan SuperUtes, iaitu perlumbaan atas litar menggunakan trak pikap yang berlangsung sekali dengan SuperCars. Antara jentera yang bertanding dalam siri perlumbaan tersebut adalah trak ini – Mitsubishi Triton 2019.

Sebelum ini, SuperUtes menampilkan trak pikap yang diasaskan dari kereta-kereta sport V8 seperti Holden Commodore Ute dan Ford Falcon Ute, namun pada tahun 2017, undang-undang untuk perlumbaan ini telah dirombak untuk lebih rasional dengan pasaran semasa – menggunakan trak-trak pikap double-cab.

Oleh itu, Triton yang digunakan oleh pasukan Mitsubishi Australia ini masih dijana oleh enjin 2.4 liter MIVEC Turbodiesel, tetapi ia bukanlah unit standard. Enjin ini telah dibina semula menampilkan pengecas turbo baharu, manifold kemasukan yang direka semula, unit wastegate elektronik untuk mengawal boost dengan lebih tepat, unit intercooler lebih besar dan kemudian pengurusan enjin diambil alih oleh sistem stand alone dari Motec.

Secara keseluruhan, enjin yang pada asalnya menghasilkan kuasa 179 hp/430 Nm tersebut kini bernafas dengan lebih lega dengan bekalan kuasa maksima yang dibenarkan dalam perlumbaan tersebut iaitu sekitar 350 hp/550 Nm. Kemudian kerangka badan trak pikap ini juga dibina seperti kereta lumba lain – casisnya diperkuatkan, dan menerima roll cage penuh, tempat duduk perlumbaan, set pedal box dari Tilton dan alat pemadam api.

Triton ini juga diberikan set suspensi perlumbaan lengkap hadapan dan belakang dari SupaShock, bersama sistem brek Brembo dengan angkup enam-omboh di hadapan dan empat omboh di belakang. Kesemua jentera yang bertanding dalam perlumbaan ini juga wajib untuk menggunakan set rim 20-inci dari Hussla.

Pada bahagian luaran, rupa standard Triton ini kekal dengan muka Dynamic Shield Mitsubishi. Namun dengan trek roda yang kini lebih lebar, keempat-empat ruang roda kini dilengkapi dengan overfenders.

Untuk musim 2019, SuperUtes Australia akan berlangsung dalam 8 pusingan. Ia bermula pada bulan Mac 2019, dan pusingan keempat baru sahaja berakhir pada hujung minggu lalu di Townsville, Queensland. Selain dari Triton, SuperUtes turut disertai oleh trak-trak pikap terkini yang lain seperti Ford Ranger T6, Mazda BT-50, Toyota Hilux, Holden Colorado, dan Isuzu D-Max.