Perlumbaan SuperUtes dalam V8 Supercars Australia bakal digantikan dengan trak pikap dual-cab produksi

superute-nissan-navara_bm

Ute atau Coupe Utiliti iaitu trak yang dibina berdasarkan sedan seperti Holden Commodore (atau Proton Arena, contoh yang paling mudah) agak popular di Australia dan New Zealand, sehingga siri perlumbaan V8 SuperCars Australia turut mempertandingkan kategori ini. Walau bagaimanapun, untuk lebih relevan dengan pasaran semasa, jentera-jentera untuk kategori berkenaan bakal digantikan dengan trak pikap dual-cab pada musim hadapan.

Sehingga hari ini, perlumbaan Ute V8 berkenaan didominasi oleh dua ute paling berkuasa dalam pasaran Australia dan New Zealand iaitu Ford Falcon Ute dan juga Holden Commodore Ute. Dengan kategori gantian yang akan bermula tahun hadapan ini dijangka akan menarik trak-trak pikap yang lebih relevan dalam pasaran seperti Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Nissan Navara dan juga Holden Colorado (Chevrolet Colorado dalam pasaran Malaysia).

“V8 Ute merupakan kategori yang popular serta menghiburkan tetapi dengan perubahan pada pasaran automotif, adalah penting untuk siri perlumbaan Ute menjadi lebih relevan terhadap pasaran. Menggunakan asas trak pikap dual-cab turbodiesel yang ada dalam pasaran Australia sekarang, SuperUtes akan membuka kategori ini kepada lebih banyak pengeluar baharu disamping masih lagi mengekalkan elemen menakjubkan dan menghiburkan yang menjadikan katgori berkenaan sebagai kategori kegemaran peminat,” kata Pengarah Urusan Supercars Matt Braid.

Siri perlumbaan akan datang ini, menurut laporan berkenaan, disasarkan untuk peserta perseorangan berbanding peserta tajaan pengeluar dengan dana berjuta dolar. Undang-undang teknikal untuk siri perlumbaan SuperUte ini akan menggambarkan perkara berkenaan.

superutes2017-e1477284034152_bm

Undang-undang tentatif menyatakan kenderaan yang bertanding perlu menggunakan enjin turbodiesel asalnya, dengan kuasa yang dihadkan pada tahap yang belum lagi dinyatakan. Ia mesti pacuan roda belakang sahaja, berat minima ditetapkan pada 1,800 kg dan spoiler yang menghasilkan downforce tidak akan dibenarkan.

Walau bagaimanapun, ECU, tayar, brek merupakan peralatan yang dikawal dimana semua peserta bakal menggunakan komponen dengan spesifikasi yang sama bagi mewujudkan tahap kompetitif yang tinggi. Berdasarkan imej trak perlumbaan yang disiarkan seperti diatas, ia dilengkapi dengan tayar dari Dunlop serta brek dari AP Racing.

Siri perlumbaan baharu SuperUtes ini akan bermula Julai tahun hadapan, menggantikan V8 Utes yang akan bermula di Townsville, sebelum bergerak ke Queensland, Bathurst, Surfers Paradise dan Newcastle – tempat-tempat ini dipilih berdasarkan profil tingginya untuk memaksimakan pendedahan kepada pemandu, penaja serta pengeluar.

Perlumbaan trak pikap turbodiesel seumpama ini bukan lagi perkara baharu. Di Thailand, trak pikap seperti Toyota Hilux dan Isuzu Dmax popular digunakan untuk perlumbaan sama ada untuk litar penuh mahupun perlumbaan Drag, dan trend ini dilihat mula menular di Malaysia sendiri. Adakah dengan pengenalan siri baharu dalam siri perlumbaan V8 Supercars ini akan menaikkan lagi tahap perlumbaan seumpama ini di peringkat global?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required