Perodua Aruz dipanggil untuk pemeriksaan – terdapat kemungkinan sensor beg udara “terlalu sensitif”

Perodua Aruz dipanggil untuk pemeriksaan – terdapat kemungkinan sensor beg udara “terlalu sensitif”

Perodua telah memanggil semula sejumlah Aruz untuk pemeriksaan kemungkinan masalah sensor beg udara. Ia melibatkan 3,000 unit SUV tersebut, yang dibuat sebelum 15 Februari tahun ini.

Menurut Perodua, kempen keselamatan ini dibuat kerana di Filipina, Toyota Rush telah dipanggil semula kerana sensor beg udara yang didakwa “terlalu sensitif”. Akibatnya, beg udara bidai kenderaan ini boleh keluar apabila melanggar bonjolan atas jalan pada kelajuan 60 km/j ke atas.

Setakat ini menurut Perodua, masalah itu masih tidak memberi kesan kepada model di Malaysia, dan pemeriksaan serta penggantian alat yang terlibat dibuat sebagai langkah berjaga-jaga. Keseluruhan proses akan mengambil masa 30 minit untuk siap, dan semua kos ditanggung oleh Perodua.

Perodua Aruz dipanggil untuk pemeriksaan – terdapat kemungkinan sensor beg udara “terlalu sensitif”

“Kita mempunyai jalan yang lebih baik, tapi sebagai sebuah syarikat yang bertanggung jawab, kami akan menjalankan pemeriksaan pada semua model Aruz yang dibuat sebelum 15 Februari tahun ini, melibatkan 3,000 unit,” kata presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad.

Beliau turut menambah bahawa ini bukan masalah keselamatan yang besar, jadi pengguna tidak perlu risau. Semua pemilik kenderaan yang terlibat akan diberitahu tentang panggilan pemeriksaan ini, dan ada antara mereka sudah pun menerima surat yang memberitahu potensi berlaku masalah tersebut, dan meminta mereka datang ke pusat servis untuk pemeriksaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required