Mazda 2 facelift 2019 didedahkan – wajah baharu iras Mazda 6, ciri pemanduan turut dipertingkatkan

Mazda 2 facelift 2019 didedahkan – wajah baharu iras Mazda 6, ciri pemanduan turut dipertingkatkan

Imej Mazda 2 facelift 2019 yang bocor semalam bukanlah cerita fantasi, sebaliknya realiti yang memberikan gambaran bagi model baharu berkenaan. Secara teknikalnya, ia merupakan peningkatan kali kedua bagi model segmen-B itu, dan ternyata dengan imej baharu yang ditampilkan menggambarkan ia telah diberi penambahbaikan yang lebih komprehensif.

Dijadual bakal dijual di Jepun pada 12 September ini, model berkenaan diberikan sentuhan baharu bagi bahagian wajah hadapannya yang ternyata seiras dengan Mazda 6 facelift. Gril dengan lingkaran krom yang lebih tebal dan disambung pula pada lampu utama.

Lampu LED standard juga telah direka semula, menjadi lebih langsing dan tajam. Buat pertama kali bagi Mazda 2, ia menerima lampu utama LED adaptif sebagai pilihan, dengan membenarkan pemandu mengawal sudut lampu tinggi untuk mengelakkan pengguna jalan raya lain silau. Selain itu, ia juga ditampilkan dengan lampu nyalaan siang LED di sekeliling projektor.

Mazda 2 facelift 2019 didedahkan – wajah baharu iras Mazda 6, ciri pemanduan turut dipertingkatkan

Corong udara yang lebih rendah dan langsing dan juga chrome fillet juga diadaptasikan dari model Mazda 6. Jaluran krom merentasi bahagian belakang kereta, malah turut menampilkan grafik lampu belakang baharu. Roda 16-inci pelbagai-jejari baharu juga melengkapkan lagi gaya Mazda 2 2019 ini.

Perubahan minimum diberikan untuk bahagian dalaman, dengan pilihan warna dan kemasan yang dipertingkatkan. Selain itu, sistem infotainmen Mazda Connect kini berkeupayaan menyokong fungsi Apple CarPlay dan Android Auto, dan Mazda berkata penebat bunyi kenderaan juga telah dipertingkatkan untuk membuatkan kabin lebih senyap.

Mazda 2 2019 ini juga menerima sentuhan binaan SkyActiv-Vehicle Architecture baharu termasuk mereka semula tempat duduk bagi mempertingkatkan posisi tubuh dan keselesaan. Suspensi juga telah disemak semula untuk keselesaan pemanduan, walau pun tidak dinyatakan secara terperinci apa yang diubah. Turut ditambah ialah G-Vectoring Control-Plus (GVC Plus) yang dipertingkatkan, serta menambah kuasa brek tangan untuk mengekalkan kestabilan kenderaan terutamanya bila keluar dari selekoh.

Mazda 2 facelift 2019 didedahkan – wajah baharu iras Mazda 6, ciri pemanduan turut dipertingkatkan

Salah satu perubahan terbesar ialah melibatkan aspek keselamatan dengan kehadiran Mazda Radar Cruise Control (MRCC) dengan fungsi stop/go, walau pun tanpa brek tangan elektrik membuatkan pemandu masih perlu menekan pedal brek bila diperlukan. Malah Sistem Bantuan Kekal-Lorong (LAS) turut ditawarkan secara pilihan.

Mazda 2 2019 ini masih dijanakan oleh enjin petrol yang sama iaitu 1.3 liter suntikan-terus SkyActiv-G (93 PS/123 Nm) dan juga 1.5 liter SkyActiv-D turbodiesel (105 PS/250 Nm), dengan sistem i-Eloop yang sebelum ini ditawarkan untuk varian diesel, kini didatangkan secara pilihan untuk varian petrol juga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required