Audi SQ7 TDI 2020 – guna enjin V8 4.0L, tork 900 Nm

Audi SQ7 TDI 2020 – guna enjin V8 4.0L, tork 900 Nm

Setelah Audi Q7 diberikan facelift, sekarang tibalah pula masa untuk SQ7 TDI. Model ini menggunakan enjin sama seperti SQ8, iaitu unit diesel V8 4.0 liter biturbo, mampu menghasilkan 435 hp dan 900 Nm tork dari tahap serendah 1,000 rpm. Daripada aspek prestasi, SUV tiga baris tempat duduk ini boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat, sebelum mencapai kelajuan maksimum 250 km/j.

Sudah tentu, prestasi ini dapat dicapai hasil daripada bantuan sistem elektrikal 48 volt, yang menggerakkan compressor kuasa elektrik (EPC) untuk membantu dua unit pengecas turbonya. Melalui tetapan ini, Audi memberitahu SQ7 TDI dapat memberikan prestasi tanpa kelambatan (lag). Sepasang actuator diletakkan pada sistem ekzos untuk memberikan bunyi enjin lapan silinder yang lebih garang.

Dari enjin, kuasa disalurkan ke atas jalan melalui transmisi automatik tiptronik lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda Quattro. Kenderaan ini juga datang dengan all-wheel steering, yang mana roda belakangnya boleh membelok sehingga lima darjah pada kelajuan rendah, sekaligus meningkatkan kelincahannya.

Audi SQ7 TDI 2020 – guna enjin V8 4.0L, tork 900 Nm

Suspensi udara diberikan secara standard, tetapi pelanggan boleh memilih pakej suspensi lebih maju yang termasuk Active Roll Stabilisation elektromekanikal. Kelengkapan seperti stereng progresif dan differential sport dipasang secara standard.

Daripada aspek rekaan, model Q paling besar ini mendapat kemasan khas versi S seperti bampar yang lebih sporty, gril Singleframe twin slat, pelindung cermin sisi aluminium, empat muncung ekzos krom di belakang dan kemasan tambahan lain berwarna perak matte.

Rim 20 inci seperti di dalam gambar ini dibalut dengan tayar 285/45, dan di sebaliknya terdapat sepasang brek cakera 400 mm di hadapan dan 370 mm di belakang. Angkup brek pula diwarnakan hitam, dengan logo S. Sekiranya mahukan kelainan, pelanggan boleh memilih angkup yang berwarna merah, ataupun cakera seramik karbon yang didatangkan dengan angkup warna kelabu.

Audi SQ7 TDI 2020 – guna enjin V8 4.0L, tork 900 Nm

Pada bahagian dalam, kabin SQ7 TDI menggunakan kombinasi kulit warna gelap dan Alcantara untuk tempat duduk, lengkap bersama kemasan brushed aluminium. Tapi sekali lagi, pelanggan juga boleh menukarnya kepada kemasan gentian karbon, tempat duduk sport S yang menggunakan kuilt Valcona serta pakej lampu suasana dengan 30 pilihan warna yang boleh ditukar-tukar.

Ciri lain yang ada pada kenderaan ini adalah termasuk MMi Navigation Plus dengan kemas kini trafik secara langsung, kokpit digital khas untuk model S dengan paparan prestasi, pengawal suhu empat zon, pintu tutup dengan lembut (pilihan tambahan), sistem bunyi Bang & Olufsen 3D Advanced dan pakej kualiti udara dengan pewangi dan ioniser. Harga model ini di Jerman adalah 94,900 euro (RM438k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required