Audi SQ8 – mampu beri tork 900 Nm pada 1,000 rpm

Audi SQ8 – mampu beri tork 900 Nm pada 1,000 rpm

Barisan model Q8 kini menerima satu versi prestasi dengan pengenalan SQ8. Mengikuti langkah SQ7 yang diperkenalkan dengan enjin diesel, SQ8 ini juga dikuasakan oleh enjin diesel V8 biturbo 4.0 liter yang mampu menghasilkan 435 hp dan 900 Nm tork pada 1,000 rpm. Pada aspek prestasi, pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 4.8 saat sementara laju maksimum pula dihadkan kepada 250 km/j.

Dua pengecas turbo pada enjin diesel ini kemudiannya dibantu lagi dengan sistem elektrikal 48V dengan compressor elektrik, untuk memberikan prestasi tanpa lag secara virtual.

Sistem ini juga membolehkan SQ8 dipandu dengan kuasa elektrik sahaja, hasil daripada penggunaan belt alternator starter (BAS) yang disambungkan kepada crankshaft – sehingga tempoh 40 saat pada kelajuan 55 km/j hingga 160 km/j. Kuasa disampaikan kepada semua roda melalui transmisi automatik lapan kelajuan, manakala differential sport membahagikan tork antara roda belakang mengikut keadaan.

Disebabkan ia menggunakan platform MLB Evo yang sama seperti SQ7, SQ8 juga dipegang oleh suspensi udara adaptif, yang menawarkan pelarasan tinggi sebanyak 90 mm, dan sistem elektrikal 48V tadi turut memberi sokongan kepada penstabilan kenderaan melalui motor elektrik. Setiap roda menggunakan rim 21 inci dan brek seramik karbon secara standard, namun pembeli masih diberikan pilihan rim 22 inci.

Gril baru di hadapan menampakkan perbezaan antara SQ8 dengan model versi biasa, di mana ia menggunakan warna perak matte, manakala bampar hadapan pula mempunyai bukaan udara yang digayakan semula. Bahagian belakang mempunyai diffuser warna hitam matte serta empat muncung ekzos. Untuk lebih gaya, Audi turut menawarkan pakej penggayaan serba hitam untuk kenderaan ini.

Bahagian dalam SQ8 mempunyai sedikit perbezaan berbanding Q8 biasa, dengan gabungan kemasan kulit dan Alcantara, berserta logo ‘S’ khas pada roda stereng dan tempat duduk. Selain kemasan stainless steel yang boleh dilihat pada pedal, perehat kaki dan tepi pintu, kenderaan ini juga boleh dipilih dengan kemasan gentian karbon serta jahitan warna kontras.

Untuk sistem infotainmen, kenderaan ini menggunakan tetapan dua skrin sesentuh pada konsol tengah, manakala panel instrumen untuk pemandu pula menggunakan sistem digital Audi Virtual Cockpit dengan grafik khas untuk model S.

Harga untuk SQ8 ini masih belum didedahkan, tetapi ia dijangka dijual pada harga lebih daripada varian 55 TFSI iaitu £80,815 (RM422,762) di United Kingdom. Di Malaysia, Audi Q8 ditawarkan dalam versi petrol 3.0 TFSI yang mempunyai kuasa 340 hp dan 500 Nm tork.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required