Audi Q8 3.0 TFSI Quattro kini di Msia – dari RM728k

Audi Q8 3.0 TFSI Quattro kini di Msia – dari RM728k

Selepas diletakkan sebagai tontonan di pusat pameran Euromobil Glenmarie, sekarang Audi Q8 sudah dilancarkan secara rasmi di Malaysia. Pesaing bagi Mercedes-Benz GLE Coupe dan BMW X6 ini ditawarkan dalam satu varian lima tempat duduk sahaja, dengan harga RM727,900 tidak termasuk insurans.

Spesifikasi Q8 untuk pasaran Malaysia kebanyakannya adalah sama sahaja seperti unit yang dipamerkan sebelum ini, dengan kuasa utama datang daripada enjin petrol V6 turbo 3.0 liter yang mampu menghasilkan kuasa 340 hp antara 5,200 hingga 6,400 rpm, dan tork 500 Nm antara 1,370 hingga 4,500 rpm.

Menyampaikan kuasa kepada semua empat tayar adalah transmisi automatik lapan kelajuan tiptronik, berserta sistem pacuan semua roda Quattro. Dengan tetapan ini, ia boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 5.9 saat dan had laju maksimum dihadkan kepada 250 km/j. Penggunaan bahan api pula berada di tahap 8.9 liter bagi setiap 100 km, atau 11.2 km/l.

Audi Q8 3.0 TFSI Quattro kini di Msia – dari RM728k

Bahagian lain yang termasuk dalam sistem pemanduan adalah all-wheel steering, suspensi udara adaptif dan stereng progresif. Kebanyakan sistem ini, termasuk enjin dan transmisi dihubungkan dengan interface Audi Drive Select, yang membolehkan pemandu menggunakan beberapa mod pemanduan.

Untuk kelengkapan, Q8 datang dengan lampu utama LED HD Matrix bersama rekaan lampu dinamik dan lampu tunjuk arah dinamik, lampu belakang LED, pembantu letak kereta dengan kamera pandangan 360 darjah, bumbung panoramik dan rim 20 inci lima cabang dengan tayar 275/50.

Masuk ke dalam pula, anda akan dapat melihat gabungan balutan kulit Valcona dan juga Oak Grey. Pemandu dan penumpang hadapan dapat duduk atas kerusi yang boleh dilaras 18 arah secara elektrik dan mempunyai liang, manakala tempat duduk pemandu disediakan dengan fungsi memori. Menambah lagi keselesaan, penghadang cahaya matahari belakang boleh dibuka dan ditutup secara elektrik manakala untuk pintu belakang, ia perlu dilakukan secara manual.

Pada bahagian teknologi, kokpit virtual Audi masih lagi digunakan, manakala sistem infotainmen MMI Navigation Plus kini datang dengan penerima maklum balas sesentuh MMI, seperti A8 terbaru dan dilengkapi dengan tetapan skrin sesentuh berkembar 10.1 inci di atas dan 8.6 inci di bawah. Kelengkapan lain yang diberi adalah termasuk kawalan pendingin hawa empat zon automatik, sistem bunyi Bang & Olufsen Premium dengan bunyi 3D, interface telefon pintar Audi serta head-up display.

Untuk keselamatan pula, anda akan mendapat Audi Pre Sense hadapan secara standard, dan ia datang dengan pembantu belok dan pembantu pengelak perlanggaran, serta pengenalan tanda jalan berasaskan kamera. Turut disediakan secara terus adalah enam beg udara, Electronic Stability Control (ESC), sistem pemerhati tekanan angin tayar dan cagak Isofix.

Orang ramai diberikan pilihan warna Dragon Orange Metallic, Glacier White Metallic, Galaxy Blue Metallic, Cobra Beige Metallic dan Samurai Grey Metallic untuk Q8 baru ini. Jaminan yang diberi adalah selama lima tahun tanpa had batuan, dan ini adalah satu peningkatan berbanding sebelum ini cuma empat tahun atau 120,000 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required