Curtiss Hades – pacuan elektrik 217 hp, harga RM300k

Curtiss Hades – pacuan elektrik 217 hp, harga RM300k

Curtiss dulunya dikenali sebagai Confederate Motorcycles, dan syarikat ini memang terkenal dengan penghasilan jentera unik mengikut gaya mereka yang tersendiri. Selepas membuat keputusan memberhentikan pengeluaran motosikal enjin pembakaran dalaman biasa, mereka kemudiannya beralih pula kepada motosikal elektrik. Model Curtiss Hades 2019 ini adalah contoh terbaru, yang dibuka untuk jualan pada harga USD 75,000 (RM308,214).

Ia dijangka memasuki fasa pengeluaran pada tahun 2020, selepsa berjaya mendapatkan dana yang disasarkan. Sama seperti model Zeus yang dikeluarkan sebelum ini, Hades juga menggunakan rekaan fork girder yang memegang roda hadapan. Kebanyakan bahagian badan motosikal ini berwarna hitam dan mempunyai jalur putih.

Motor elektrik 217 hp yang bertindak sebagai penggerak kepada motosikal ini terletak di bahagian tengah, dan ia juga memainkan peranan sebagai tapak kepada lengan ayun belakang. Tork yang mampu dihasilkan adalah sebanyak 200 Nm, dan ini dianggap cukup mengujakan kerana motosikal elektrik boleh menikmati tork tinggi dari permulaan rpm lagi.

Bahagian berwarna krom berbentuk seperti peluru yang terdapat di tempat enjin itu sebenarnya adalah pek bateri untuk motosikal elektrik ini, dan ia mempunyai kapasiti 16.8 kWh (399 Volt). Bateri ini mempunyai kapasiti yang lebih tinggi berbanding model Zero SR/F dan Harley-Davidson Livewire, dan kuasanya mengatasi jumlah kuasa gabungan dua motosikal ini.

Monoshock belakang Hades terletak pada kerangka, dan ia bergerak dengan sambungan linkage yang panjang. Kerangka, lengan ayun dan fork Hades juga kelihatan seperti dibuat daripada gentian karbon, tetapi ia masih belum dipastikan sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required