Curtiss Motorcycles Zeus dan Hera – elektrik 190 hp

Curtiss Motorcycles Zeus dan Hera – elektrik 190 hp

Selepas mengeluarkan model Warhawk yang merupakan model terakhir menggunakan enjin pembakaran dalaman, Curtiss Motorcycles (dulunya dikenali sebagai Confederate Motorcycle) sekarang sudah memulakan pengeluaran motosikal elektrik pula dengan pengenalan tiga model iaitu Zeus Bobber, Zeus Cafe Racer dan Hera.

Buat masa sekarang, cuma harga untuk Zeus sahaja yang sudah dikeluarkan, iaitu $60,000 USD (RM248,324) manakala untuk Hera, syarikat itu cuma membuka pendaftaran minat secara atas talian. Gaya yang diguna pada motosikal elektrik Curtiss menghampiri model flat tracker dengan tempat duduk yang rata dan tempat yang meletakkan enjin kini diisi dengan pek bateri.

Kuasa yang menggerakkan motosikal ini datang daripada motor elektrik yang terletak di bawah tempat duduk. Setakat ini Curtiss tidak mendedahkan spesifikasi penuh motosikal tetapi ada memberitahu kuasanya bersamaan dengan 190 hp dan 195 Nm tork, dengan jarak perjalanan pula boleh mencecah 450 km dengan satu isian cas penuh.

Dari motor elektrik, kuasa dihantar ke roda belakang melalui sistem tali sawat dan tayar yang digunakan di belakang mempunyai saiz 240/45. Untuk suspensi, unit fork girder digunakan pada bahagian hadapan manakala di belakang terdapat monoshock. Casis motosikal ini dibuat daripada aluminium 6061-T6 dan panel badan pula daripada gentian karbon.

Dengan kuasa yang sebegitu, Curtiss turut memastikan bahagian brek mempunyai prestasi setaraf dengan penggunaan cakera terapung 230 mm dan angkup Beringer empat piston di hadapan manakala di belakang menggunakan cakera dan angkup satu piston Beringer Aerotec. Menurut Curtiss lagi, Zeus mempunyai berat 215 kg dan tinggi tempat duduknya adalah 724 mm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required