AOS 2019: Mini Clubman 1275 GT kuasa Datsun!

AOS 2019: Mini Clubman 1275 GT kuasa Datsun!

Mini sememangnya mempunyai warisan sejarah sukan permotoran yang cukup banyak. Kereta berkenaan walaupun sangat kecil, ia digeruni oleh mesin-mesin yang lebih besar sama ada di litar atau dalam disiplin rali. Walaupun kuasanya tidaklah menggerunkan, tetapi dengan badannya yang ringan serta pengendalian seakan sebuah go-kart, Mini seringkali menakutkan lawannya yang lebih besar.

Selain dari diubahsuai menggunakan enjin-enjin asal, Mini klasik ini sering dilihat diubahsuai dengan menggunakan enjin DOHC VTEC Honda dari siri B dan juga enjin superbike Suzuki Hayabusa seperti Mizuki yang kami paparkan sebelum ini. Tapi Mini Clubman 1978 1275GT ini hadir dengan ubahsuai yang agak lain dari biasa – nampak macam pakai enjin asal, tetapi ia kini sebenar bernafas dengan enjin A15 dari Datsun!

Kereta ini adalah milik seorang yang agak dikenali dalam dunia perlumbaan Mini, Ammar Naris a.k.a Amm Minimonster dari Jasmie Auto. Ketika ditanya kenapa pakai enjin Datsun? Jawapan yang padu diberikan adalah ‘kerana tork’.

AOS 2019: Mini Clubman 1275 GT kuasa Datsun!

Enjin asal Mini dengan kapasiti 1,275 cc ini menjana sejumlah 94 Nm, dan sudah tentu enjin A15 1.5 liter yang senang kita jumpa di perut-perut Nissan Vannette C20 dan C22 ini menghasilkan tork yang lebih besar. Amm tidak terus menyumbat enjin ini kedalam Mini GT berkenaan, sebaliknya ia dibaraikan dahulu untuk mengerah lebih lagi kuasa.

Mula-mula kepala silinder enjin A15 tersebut dilakukan proses port and polish, dan injap-injap asal ditukar kepada unit bersaiz lebih besar bagi membolehkan udara masuk dengan lebih efisien ke kebuk pembakaran. Untuk membolehkan injap terbuka dengan lebih lama, aci sesondol asal telah ditukar dengan komponen perlumbaan buatan Iskenderian dari Amerika Syarikat dengan durasi 320 darjah.

Kesemua omboh asal juga telah digantikan dengan omboh dari ART yang bukan sahaja lebih kuat, malah mempunyai rekaan kepala yang boleh menghasilkan nisbah mampatan lebih tinggi.

AOS 2019: Mini Clubman 1275 GT kuasa Datsun!

Dengan keupayaan ‘menyedut’ yang lebih kuat, karburator Hitachi asal tidak lagi berupaya menghantar campuran udara dan bahan api yang secukupnya kepada kebuk pembakaran. Oleh itu, Amm memadankan sistem karburator perlumbaan berkembar jenis side draught Solex PHH44, yang disangkut pada manifold kemasukan yang dihasilkan oleh Tomei, Jepun.

Kalau tengok pada ruang enjin, hampir keseluruhannya hanya dipenuhi oleh enjin bukan? Jadi di mana kotak gear? Ini yang membuatkan konfigurasi dari buah fikiran Amm ini istimewa – dia berjaya mendapatkan kotak gear manual lima-kelajuan dari Datsun Cherry/Stanza yang direka terletak bukan di sisi enjin, sebaliknya di posisikan di bawah enjin seperti kotak gear asli Mini. Amm turut memandankan plat klac 6-puck bagi membolehkan kuasa dari enjin dipindahkan ke kotak gear dengan lebih cepat.

Untuk suspensi, Amm telah menggunakan penyerap hentak boleh laras keras-lembut dari Spax, dan ketinggian kereta ini juga kini boleh dilaras dengan sistem dari Minisport. Sistem brek pula dipertingkatkan dengan penggunaan angkup bersama cakera AP Racing di hadapan, dan dram lebih berkuasa dari Superfin di belakang.

Amm menggunakan rim SSR FL II yang hanya berdiameter 10-inci pada Mini ini, tetapi menampilkan lebar 7-inci. Kesemua rim dengan ‘bibir Angelina Jolie’ tersebut dibalut dengan tayar perlumbaan Yokohama Advan A032R bersaiz 165/70R10.

Amm masih mengekalkan rupa asal Mini Clubman ini, yang diolah bersama perisa kereta lumba sebenar. Muka Clubman masih lagi kekal namun bamparnya telah di cabut, dan kemudian sebuah spoiler ‘sodok’ diberikan pada dagu. Ia turut menerima sepasang klip pada bonet bagi mengelakkan penutup tersebut terbuka semasa berlumba, dan overfender diberikan pada setiap ruang roda bagi melindungi rim dan tayar yang lebih lebar dari biasa.

Badan kereta ini menerima cat badan berwarna putih, bersama grafik merah-hijau klasik Castrol, dan juga nombor perlumbaan ’26’ diletakkan pada kedua-dua pintu serta penutup bonet hadapan. Imej kereta lumba lebih terserlah pada bahagian dalaman dengan pemadanan sepasang tempat duduk Bride Low Max lengkap bersama tali pinggang empat-poin Takata, roda stereng tiga-jejari Motolita dan juga rollcage penuh.

Amm telah memadankan papan pemuka custom menempatkan instrumen utama Koso RX2N yang memaparkan bacaan seperti RPM enjin, kelajuan kereta dan juga shift light bagi membolehkan pemandu menukar gear dengan lebih tepat. Di bahagian tengah atas pula bertenggek meter Defi untuk memberikan bacaan suhu air dan minyak pilincir, manakala pada konsol tengah diletakkan meter tekanan pelincir jenis mekanikal dan satu lagi meter suhu air – kedua-duanya dari Smith.

Ruang konsol tengah ini juga diletakkan satu kotak fius bagi memudahkan kerja-kerja pembaikkan dilakukan, bersama suis penghidup enjin, kill switch dan juga suis-suis lain yang kelihatan seperti suis pada pesawat pejuang.

Ini bukan kali pertama Ammar mempamerkan hasil seninya di Art Of Speed. Tahun lalu dia telah ke acara yang sama dengan membawa satu lagi jentera litarnya iaitu Mini Clubman dengan enjin 2.0 liter B20 DOHC VTEC!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required