AOS 2019: Proton Wira 1.8 EXi DOHC dan Satria GTi – pahlawan jalan dan litar buatan Malaysia era 90’an

AOS 2019: Proton Wira 1.8 EXi DOHC dan Satria GTi – pahlawan jalan dan litar buatan Malaysia era 90’an

Walaupun boleh dianggap masih lagi ‘baru’ dalam industri automotif dan tidak lama seperti Jepun atau Eropah yang telah menceburi industri ini sekitar 70-100 tahun yang lalu, tidak dapat dinafikan Proton mempunyai warisan sejarah sukan permotoran yang agak kuat, dan ia diakui sendiri oleh rakan kongsi baharunya, iaitu Geely.

Dengan penyertaannya dalam dunia rali sejak era 80’an dan juga pernah memiliki Lotus, Proton pernah menghasilkan model-model jalanan yang berbisa untuk digunakan seharian, mahupun dibawa ke litar pada hujung minggu. Antaranya adalah dua lagenda 90’an ini – Proton Wira 1.8L Limited C99 dan juga hot-hatch Proton Satria GTi.

Ketika berlangsung acara Art of Speed 2019 hujung minggu lalu, dua buah contoh yang hampir standard ini di bawa ke ruang pameran No Equal Neat Fest Modern Classic Showcase di Dewan C, Maeps, dan kedua-duanya duduk sebaris dengan hero-hero 90’an lain seperti Mitsubishi Lancer Evolution III dan Subaru Impreza WRX STI GC8.

AOS 2019: Proton Wira 1.8 EXi DOHC dan Satria GTi – pahlawan jalan dan litar buatan Malaysia era 90’an

Kita mulakan dengan Wira ‘Tiang gol’ dahulu. Model ini dihasilkan Proton dari tahun 1995 hingga 1997, dan ia hadir ke bilik pameran kerana Proton mahukan sebuah Wira yang boleh bertanding dalam kategori Group N3, iaitu kelas produksi 1.6L-2.0L NA 2WD dalam mana-mana rali di bawah seliaan FIA. Menurut undang-undang FIA, Proton perlu menghasilkan model yang sama seperti jentera lumba sebenar mereka sekurang-kurangnya 2,500 buah untuk dijual kepada orang awam untuk melayakkan mereka bertanding dalam kategori tersebut.

Jadi walaupun rupa Wira ini secara asasnya lebih kurang sama seperti model-model biasa, tetapi di bawah kulitnya, versi 1.8L limited ini sebenarnya memang kereta lumba jalanan. Sambungan-sambungan badan pada kerangkan kereta ini telah dikimpal dua kali dan juga bar tambahan dalam pintu hadapan bagi memberikan ketegaran badan yang lebih tinggi.

Ia dijana oleh enjin 4G93P 1.8 liter DOHC tanpa turbo dari Mitsubishi berkuasa 140 PS dan tork maksima 167 Nm, digandingkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan. Kemudian Proton memberikan pelbagai aksesori istimewa dari pengeluar-pengeluar berjenama seperti roda stereng tiga jejari dan tombol gear balutan kulit Momo, tempat duduk hadapan Recaro dan juga rim aloi 14-inci lima jejari dari AAC.

Bahagian luaran model 1.8L ini boleh dibezakan dengan penambahan lampu kabus pada bampar hadapan, dan juga spoiler ikonik ‘tiang gol’ di but belakang. Walau bagaimanapun, unit yang dipamerkan ini kekurangan emblem ‘1.8 EXI DOHC’ yang sepatutnya berada di bawah lampu isyarat membelok pada fender kiri hadapan.

Dari 2,500 unit produksi Wira 1.8 ini, Proton sebenarnya telah menghasilkan 50 unit Wira 1.8 DOHC RS yang dibina sama konsep seperti Mitsubishi Lancer 1.8 RS dan Lancer Evolution RS. Model tersebut tidak mempunyai aksesori fancy dari Momo dan Recaro, tetapi ia diberikan kotak komputer enjin dengan talaan lebih agresif serta tidak mempunyai rev-cut dan speed cut.

Ideanya adalah untuk dijual kepada pasukan-pasukan lumba – selepas ianya dibeli, tempat duduk hadapan dan belakang boleh ditanggalkan untuk digantikankan dengan tempat duduk perlumbaan sebenar di hadapan, buang segala karpet, pasang rollcage dan sistem suspensi perlumbaan yang boleh dilaras, kemudian ia boleh terus di bawa ke litar atau SS rali tanpa mengusik enjin!

AOS 2019: Proton Wira 1.8 EXi DOHC dan Satria GTi – pahlawan jalan dan litar buatan Malaysia era 90’an

Namun anda jangan salah faham, homologasi Wira ini bukanlah untuk membolehkan Karamjit Singh untuk berlumba dengan Lancer Evolution III, V, VI dan VII Group N4. Ini kerana sebagai sekutu Mitsubishi Ralliart dalam dunia rali, Mitsubishi sebenarnya telah menolong Proton dengan mendaftarkan Evo dengan tiga nama kepada FIA iaitu Lancer Evolution, Carisma GT (untuk pasaran Eropah) dan Proton PERT (seolah-olah memang Evo dijual di Malaysia dengan nama Proton PERT!).

Beralih ke Satria GTi pula, ia diproduksi oleh Proton bermula pada tahun 1998 hingga 2005. Sama seperti Wira 1.8 tadi, kerangka Satria GTi ini turut dihasilkan dengan cara yang sama. Kehadiran model ini dalam pasaran seolah-olah mahu ditunjukkan Proton apa yang telah mereka capai setelah membeli Lotus pada tahun 1996, sama seperti Proton Perdana V6 yang juga tampil pada tahun 1998.

Oleh itu, Satria GTi diberikan talaan pengendalian terus dari Lotus, dan ia turut hadir dengan imej jenama kereta sport British berkenaan, menampilkan bampar hadapan dan belakang lebih agresif, overfender dengan rivet diserlahkan, spoiler bumbung lebih besar, dua tip ekzos berbentuk empat-segi, serta rim aloi 16-inci pelbagai jejari.

AOS 2019: Proton Wira 1.8 EXi DOHC dan Satria GTi – pahlawan jalan dan litar buatan Malaysia era 90’an

Juga sama seperti Wira 1.8, ia diberikan tempat duduk Recaro Enjoy, tetapi tidak menerima tombol gear dan stereng dari Momo, sebaliknya diberikan tombol dan set pedal aloi, serta roda stereng empat jejari. Ia masih dijana oleh enjin 4G93P 1.8 liter DOHC berkuasa 140 PS/167 Nm digandingkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan.

Unit yang dipamerkan kali ini bagi saya antara contoh Satria GTi yang terbaik kerana masih lagi tampil dengan rim asal. Sukar untuk kita jumpa Satria GTi dalam keadaan standard sekarang kerana banyak yang telah diubahsuai bukan sahaja menggunakan rim aftermarket, malah enjinnya telah ditukar dengan enjin 4G93T dari Mitsubishi Lancer GSR atau RS, menampilkan pengecas turbo untuk kuasa yang lebih liar.

Malah Satria GTi juga mempunyai harga pasaran yang tinggi dan stabil kerana ia bukan sahaja model dengan jumlah terhad dihasilkan Proton, malah diakui mempunyai potensi yang cukup tinggi untuk di bawa ke litar. Oleh sebab itu juga, anda mungkin tidak senang duduk jika membeli kereta ini kerana ia cukup digemari oleh pencuri kereta!

GALERI: Proton Wira 1.8 EXi DOHC

GALERI: Proton Satria GTi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Setsuryo on Jul 29, 2019 at 6:08 pm

    Nope.. GTI doesn’t get the momo steering and gear knob, comes with airbag steering and aluminium gti knob, only putra and wira 1.8 come with momo steering and gear knob

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 1
    • Mohd Farid Awaludin (Member) on Jul 29, 2019 at 6:33 pm

      Ya bro, sorry, mess up with memory. GTI comes with aloy knob with aloy pedal too, and four spoke air bag steering.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  • Azam Aziz on Jul 30, 2019 at 12:53 am

    Mana lagi 1 lagenda yg paling rare tu (Proton Putra), adalah satu – satunya coupe yg kacak dan sama hebat dgn 2 model tu?

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  • Wira 1.8 DOHC never offered with front spoiler lips. Only on Putra.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • gtmaniac on Jul 31, 2019 at 12:36 pm

    Front bumper spoiler is NOT standard. Not even in option list. They are only standard to Putra.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • faizal on Mar 24, 2021 at 8:31 pm

    berapa unit ya satri GTi dijual oleh proton??? dan bpa harga masa pelancarannya

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required