Perodua Aruz – tempoh menunggu kini sekitar sebulan

Perodua Aruz – tempoh menunggu kini sekitar sebulan

Ada yang dah tempah Perodua Aruz tapi masih belum dapat? Ini kenyataan yang baru kami terima dari Perodua – tempoh menunggu untuk SUV tujuh-tempat duduk berkenaan telah berjaya dikurangkan antara 1 hingga 1.5 bulan (bergantung pada varian) berbanding 2 hingga 2.5 bulan sebelum ini kerana mereka kini telah meningkatkan pengeluarannya.

Menurut CEO dan Presiden Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad, syarikatnya dapat memperbaiki proses pengeluaran SUV tersebut membolehkan waktu menunggu untuk pelanggan yang menempahnya dipendekkan.

“Kami akan terus menumpukan kepada kualiti dan penghantaran seperti mana keutamaan kami kepada pelanggan yang dihargai. Kami mengucapkan terima kasih di atas sokongan berterusan yang diberikan sehingga Aruz menjadi SUV yang paling popular di Malaysia – ini menjadi peristiwa penting buat kami,” katanya.

Perodua menganggarkan pencapaian jualan Januari hingga Julai akan mencecah 140,900 unit untuk semua model, setara dengan 140,900 unit dari tempoh yang sama tahun lepas walaupun ketika itu jumlah jualan dipacu oleh “cuti cukai” selama tiga bulan. Dari keseluruhan jumlah jualan terkini 2019, Aruz dijual sebanyak 17,989 unit.

Perodua Aruz – tempoh menunggu kini sekitar sebulan

“Dari sudut perbandingan, bulan Jun, Julai dan Ogos tahun lalu menyaksikan “cuti cukai” yang terhasil daripada keputusan penghapusan Cukai Barang dan Perkhidmatan atau GST oleh kerajaan. Meskipun begitu, kami sangat beruntung kerana prestasi kami jauh lebih baik jika dibandingkan dengan kesan semasa “cuti cukai”,” jelasnya lagi dan menambah sasaran jualannya sebanyak 235,000 unit menjelang akhir tahun ini masih lagi kekal.

Pada pertengahan bulan lalu, Perodua telah mengumumkan bahawa ia telah meningkatkan sasaran jualannya kepada 235,000 unit untuk 2019, peningkatan 4,000 daripada sasarannya 231,000 yang diumumkan pada Januari tahun ini. Peningkatan sasaran jualan ini adalah untuk memenuhi permintaan yang tinggi untuk semua model semasanya.

Serentak dengan itu, jumlah sasaran pengeluaran untuk 2019 turut telah ditingkatkan kepada 249,000 unit, penambahan 2.9% daripada sasaran sebelumnya iaitu sebanyak 242,000 unit.

Buat masa sekarang, kedua-dua kilang pembuatan Perodua beroperasi pada kapasiti 97% – mencatatkan kestabilan operasi pada tahap optimum; naik sebanyak 96.2% berbanding tahun lalu bagi PMSB dan 94.6% bagi PGMSB, sementara kecacatan per unit (DPU) di kedua-dua kilang telah mencatatkan penurunan yang stabil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required